Uitdroging inderdaad, maar dat is al gezegd, daarom deze toevoeging...

Bij bier is een goede rekenmethode tegen die uitdroging als volgt: Het bier wat je drinkt maag in totaal 3,5% bedragen... Bier is 5% dus na elk derde biertje een glas water of fris, dan krijg je geen kater vanwege die uitdroging...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar baseer je dat op??? Er zijn tal van factoren die je in ogenschouw moet nemen hierbij.
1. Het gewicht van de persoon
2. Man of vrouw (% Lichaamsvocht verschilt!)
3. Tiener of volwassen
4. Gezondheid
5. Werking lever Tja... Leuke 'algemene' rekenmethode, maar daar heeft alleen de 'gemiddelde' mens wat aan. En van dat type mens vraag ik me af of die bestaat. Maar aangezien je toch niet meer gaat reageren, volgens je eigen zeggen.. -1

Andere antwoorden (8)

Uitdroging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hersenen drogen uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Na overmatig alcoholgebruik is het dan ook aan te raden om een paar glazen water te drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcohol onttrekt vocht uit je lichaam, dus ook uit je hoofd. Er zit een laagje vocht tussen je hersenen en je schedel. Wanneer dit vocht minder wordt, "drukken" je hersenen een beetje tegen je schedel en dat doet pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste heeft alcohol een dehydraterend effect. De aanmaak van antidiuretisch hormoon wordt tegengewerkt, waardoor de productie van urine toeneemt. Daardoor raakt het lichaam uitgedroogd, wat typische verschijnselen als hoofdpijn (door verlaagde vloeistofdruk in de hersenen),[...]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcohol stimuleert de vochtafscheiding. Je verliest meer vocht dan je tot je neemt. Dit kan de hersenvloeistof benadelen. Hierdoor kunnen je hersenen, die normaal gesproken omgeven worden door vocht, gevoelig worden voor beweging waardoor hoofdpijn ontstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is er nog een aanvulling op de voorafgaande antwoorden. De hoofdpijn komt ook voort uit de conserveringsmiddelen die worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen door teveel alcohol krijg je hoofdpijn, maar van alles teveel krijg je hoofdpijn. Want je lichaam kan dan niet meer tegen, en kan niet meer op ritme blijven. En daardoor kan je hoofdpijn krijgen. Daarom zeggen ook wel ééns teveel van iets is slecht voor je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom?
Mogelijk omdat je niet alleen om vrolijk te worden, te ontspannen en om sociaal te zijn drinkt, maar ook om somberheid te verdrijven en te ontsnappen aan zorgen en stress.

Dus: het ligt niet ALLEEN aan de alcohol. Zoals wel vaker, een combinatie van factoren. Ik kwam nog iets tegen over gebruik van alcohol, heeft niet direct betrekking op hoofdpijn maar wel op hoofd:

Een matig gebruik van alcohol heeft effect op:
- fysiologische werking van alcohol op GABA-receptoren (worden gevoeliger)
- zenuwstelsel (vermindering van activiteit)
- natrium-instroom van zenuwcellen (minder)
- glutamaatreceptoren (blokkering)
- domapine-activiteit (versterking van gewoonte en verbetering van de stemming)

[ Uit: Snel (2002, p90 en p11), zie bron. ]