Hoe laat ik faalangst, onzekerheid, perfectionisme en stress los?

Zoals de vraag al luidt: Hoe laat ik faalangst, onzekerheid, perfectionisme en stress los?
Mensen met ervaring of een bepaalde cursus die ze aanraden?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.8K
Antoni
8 jaar geleden
(Leren) relativeren, dus "Het is maar..." of "Het is alleen..." tegen jezelf durven en leren zeggen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Je kunt via de huisarts laten doorverwijzen voor begeleiding

Het beste antwoord

Beste Henk, door het werkelijk los te (durven) laten; door er geen aandacht meer aan te schenken. Hoe minder aandacht je het geeft, hoe minder last je ervan zult hebben. Want, zoals je wellicht weet: alles wat je aandacht geeft, groeit.

Je onzeker voelen, perfectionistisch zijn en faalangst hebben, komt voort uit een laag/klein zelfbeeld; de overtuiging hebben niet goed genoeg te zijn. Wanneer je jezelf zou kunnen zien en ervaren zoals je werkelijk bent, zul je concluderen dat je huidige *vervormde* zelfbeeld niet overeenkomt met wie en wat je eigenlijk bent. Hierdoor zul je op dit moment niet je eigen kracht en kunde ervaren en je waarschijnlijk optrekken aan anderen, die het volgens jou wel weten hoe het moet, enz.
Probeer ook die gedachte/overtuiging los te laten. Nogmaals, je bent al goed zoals je bent. Je kunt wel anders zijn, maar is dit dan verkeerd of niet goed? Ieder heeft zijn eigen weg te gaan en heeft te dealen met zijn eigen lessen. Zet jezelf bovenaan, Volg je eigen lessen en niet die van anderen en zoek jouw waarheid/overtuiging/ eigen kracht.
Door deze ‘houding/mindset’ zul je steeds zelfverzekerder worden.

Wat daarbij kan helpen zijn cursussen/workshops die gericht zijn op zelfkennis. Jezelf leren zien en kennen. Via de huisarts / praktijkondersteuner is natuurlijk ook een mogelijkheid.
Succes!

Een motiverend filmpje van +/- 10 min.: https://www.youtube.com/watch?v=4GX6a2WEA1Q
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Cirham, Ik vroeg mij af of u mij nu aanraad om naar m'n huisarts te gaan en mijn verhaal te vertellen of dat ik zelf op zoek moet gaan naar trainingen waar ik mijn negatieve gedachtes om kan zetten in positieve gedachtes.. Heeft u aanraders? Ik heb ooit eens gehoord van mindfulness. Heeft u daar ervaring mee? In ieder geval bedankt.

Andere antwoorden (3)

Kun je voor jezelf eens nagaan, in welke mate faalangst en onzekerheid met elkaar een overeenstemming hebben?
Ik bedoel, als je deze twee benamingen voor de emotie, want dat is het, eens ieder afzonderlijk laat voelen in jezelf, ontdek je dan misschien een gelijkenis?

Het is een eerste stap voor een helder begrip waarom dit in jou plaatsvind.
Jij moet dat zelf even doen, anders begrijp je het niet, en laat je al snel die kennis vallen, als die emotie vrijkomt. ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat een schitterend toeval!

Ik wilde vraagsteller aanraden om eens op de website van de Angst-, Dwang-, en Fobiestichting te kijken. Die hebben verstand van zaken.

Kijk, voor alle hardware en software vragen is je huisarts eigenlijk het eerste aanspreekpunt.
Maar bij de ene huisarts vind je meer gehoor dan bij de andere, en een doorverwijzing naar een therapeut kan je sóms voor je gevoel ook op een doodlopend spoor doen belanden.

Een software kwestie zie je de mensen niet meteen aan. Ze lopen niet mank.
Ze lopen geestelijk mank! Maar dáár praat men niet gauw over, juist omdat je het niet ziet. Maar praten is wél goed. En in de goede omgeving kán het ook.

___

En wát was er nou zo’n schitterend toeval?
Nou, ik checkte even of ik het internet adres van de stichting correct gespeld had (vroeger stond er ergens een streepje in), maar het is dus alweer een hele tijd www.adfstichting.nl .
En bij het intikken van dat adres opende zich de denk ik weer eens netjes opgepoetste site met een pagina waar bovenaan opvallend iets stond dat de ADF Durfdag verschoven is naar zaterdag 31 oktober. De laatste dag van de zomertijd, en hoog tijd voor de 1 op de 5 Nederlanders die in hun leven ooit met angst, dwang, of fobieklachten, of iets in die trant, te maken krijgen.
Die komen niet allemaal, maar ik heb vorig jaar met de Durfdag meegedaan en dat is me uitstekend bevallen.

Kijk, met klachten tussen je oren kun je allerlei _wegen bewandelen_ (wink) om daar verbetering aan te brengen.
Gesprekken met therapeuten, lotgenotencontacten, om maar een paar dingen te noemen.
Maar dat zijn altijd methoden om geleidelijk vooruitgang te boeken.

Eén keer per jaar probeert de ADF Stichting een Durfdag op touw te zetten. En dat is een geweldige kans om in één keer –YES, we can – een eerste stapje te zetten. Met allemaal mensen die ook aan een positieve stap toe zijn.
Het is geen foltering. Niks dramatisch met blote voeten over hete kolen lopen. Het wordt met gelijkgestemden, en onder leiding van mensen die zelf ook door een dal gegaan zijn, een dag om zeer tevreden op terug te kijken!

Nou, dát wou ik even in de groep gooien. Want natuurlijk is vraagsteller ook hier niet de enige die met zo’n dag zijn voordeel kan doen.

Zo, en kom nú maar eens in actie. Laat deze gelegenheid niet schieten!
8 jaar geleden
dit komt allemaal door bange gedacten die moet je zien te veranderen in ies positief makkelijk gedaan nee maar peobeer het en stress moet je doen door te leren onstpannen hier een oefening https://www.ggzdrenthe.nl/ontspanningsoefeningen/