Hoe kun je rustiger worden?

Hoe kun je rustiger worden? Ik merk dat ik vaak haast en dingen vlug doe alsof ik zenuwachtig ben, maar om een meer solide indruk te geven zou ik eigenlijk rustiger aan moeten doen. Zo weet ik bijvoorbeeld ook geen weg met mijn handen in gesprek op straat: in de broekzak (liever niet), over elkaar (gesloten/arrogant), langs lichaam (gevoel van stijve hark).
Wat kan ik hieraan doen zonder sloom over te komen?

2 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
tinus1969
2 jaar geleden
Ook dit is een signaal dat je overspannen bent en rust nodig hebt.
Castle
2 jaar geleden
Als je in een gesprek bent kan je gaan 'spiegelen'. Dit betekend dat je (zonder dat de ander het doorheeft) zijn houding gaat kopiëren. Dus als die met zijn handen ingesloten aan tafel zit dan doe je dit ook bijvoorbeeld. Hierdoor gaat je gesprekspartner zich rustiger voelen maar ook jij omdat er een ongedwongen sfeer komt. Mensen die in overeenstemming zijn hebben vaak dezelfde houding. Je kan ook even sporten voor het gesprek zodat je negatieve energie kwijt raakt en je een positieve energie krijgt. Probeer het eens.
MarBet
2 jaar geleden
Ook gezien andere vragen die je hebt gesteld, zou ik je adviseren naar de huisarts te gaan. De meeste huisartsenpraktijken hebben tegenwoordig praktijkondersteuners waar je een aantal gesprekken mee kunt hebben en eventueel een doorverwijzing naar een coach of psycholoog. Het lijkt erop dat je niet zo oké bent met jezelf en dat is jammer, want dat maakt het leven een stuk minder leuk en precies dat maakt ook dat je steeds na moet denken over hoe je erbij staat en overkomt. Als je er niet over nadenkt neem je vanzelf de juiste houding aan en maak je het jezelf veel makkelijker. Een coach of psycholoog kan jou daarbij helpen.

Antwoorden (2)

Je geeft zelf al wat aan. Ik zou ook onrustig worden als ik zo op mijn houding moest letten: “solide indruk” “gesloten/arrogant”, “gevoel van stijve hark”, “sloom overkomen”. Als je zo bezig bent met hoe de ander over je (houding) denkt, raak je vanzelf gespannen. Probeer dat los te laten.
Tijdens een gesprek erop letten dat je kalm blijft ademhalen kan je rustiger maken.
Daarnaast kan het helpen te accepteren wie je bent: je bent iemand die dingen vaak gehaast en vlug doet. Misschien is daar een reden voor, misschien hoort dat bij je karakter.
Als je er veel last van hebt, zou je hierover met een vriend of psycholoog kunnen praten.
SimonV
2 jaar geleden
Je stelt twee dingen: je wilt zelf rustiger worden, en je wilt beter overkomen op anderen. Vwb dat laatste: als je rechtop staat, voeten stevig op de grond, iets uit elkaar (heupbreedte), je hoofd omhoog, alsof er een touwtje uit je kruin naar de hemel gaat, als je armen losjes langs je lichaam laat hangen, handpalmen naar je benen gericht, als je de ander aankijkt, dan zie je er niet sloom uit, maar "stevig", gegrond. Oefen maar eens, dan voelt het al snel minder gedwongen om zo te staan.
Als zo je basishouding is ga je je ook rustiger voelen. Je zou verder nog ademhalingsoefeningen kunnen doen - rustig in- en uitademen, let op je ademhaling en op niets anders. Maar als ik je vraag goed lees maak je je vooral zorgen om hoe je overkomt, en minder over hoe je je voelt, toch?