zijn er praat groepen om weer positief te gaan denken

na een aantal behoorlijk ingrijpende gebeurtenissen ben ik behoorlijk negatief en zwaar moedig loop bij psycholoog

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bespreek dat met je psycholoog, daar is hij/zij voor!

Antwoorden (6)

ik heb hetzelfde als jij, ik ga ervanuit dat je nog op school zit. informeer bij je mentor of er een vertrouwenspersoon is op school. Die kan je misschien helpen. Het kan ook géén kwaad je ouders hierover te vertellen.

Toegevoegd na 49 seconden:
dit was ik nog vergeten;

heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik word zelf heeeeeel depressief van praatgroepen.
Iedereen heeft problemen en zeurt. Je hebt al genoeg aan je eigen problemen.
Daarom: ga leuke dingen doen! In een bos wandelen of naar een vlindertuin.
Leuke dingen doen dan ga je vanzelf weer positief denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit hoeft niet bij iedereen zo te werken. herkenning kan erg prettig zijn. je leert praten over je probleem (start van mogelijkheden tot verandering aanbrengen)
ervaringen van anderen kunnen je inzicht geven als je deze uitwisselt of een verhelderend beeld kunnen geven op je eigen positie. vanzelf positief denken vind ik wat kort door de bocht. als dit mogelijk zou zijn zou niemand depri zijn en zouden de hulpverleners een stuk minder cliënten hebben. bovendien moet je het ook maar op kunnen brengen om wat leuks voor jezelf te kunnen doen een - dus.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en als je iets positiever denkt dan de rest van de groep word je vooruitgang onmiddellijk weer naar beneden getrokken. Juist niet bij depri mensen gaan zitten, je word er heus niet beter van. Als je bij vrolijke mensen gaat zitten dan word je zelf ook vrolijk. Net als mensen die heel hard lachen, word je zelf ook melig.
Ik weet heus zelf wel dat ik depri ben als ik naar een praatgroep ga, je hebt dus de eerste stap gemaakt naar ''beterschap'' Duidelijk genoeg voor mij, einde treurnis, verder proberen te gaan. Ik heb het zelf meegemaakt.
Praatgroep en zelf leuk gaan doen.
Van die praatgroep werd het van een lichte depressie tot een zeer ernstige, al dat gezeur en die problemen.
Probeer een doel in je leven te stellen, bijv een sport.
Dan ga je er naartoe werken, heb je iets te doen en word je minder depri. En die ''hulpverleners'' worden betaald door depri mensen, denk je nu echt dat die je snel uit je dip willen halen? En als je het niet kan opbrengen, ja sorry hoor, dan ben je echt te diep gezakt. Je wil noggeeneens niet meer depri zijn.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Nou ik heb al alles gedaan niets helpt een praatgroep lijk me net fijn om.er met mensen erover tepraten
Je kan vast met een mentor of een persoon die je vertrouwt er over hebben en die kan je doorwijzen naar een vertrouwenpersoon. En er zijn daar vetrouwings oefeningen voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel positiviteits-trainingen, zijn vaak wel aan de spirituele kant en daar moet je van houden/voor open kunnen staan.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat heet cognitieve gedragstherapie. Ik volg het ook. Dat is individueel, het leert je te werken met helpende gedachtes enz. Dus niet: ik doe nooit wat goed, maar; misschien lukt het later beter. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nadeel van een praatgroep kan zijn dat je allemaal op dezelfde manier gaat zingen. Je bent alleen maar bezig om positief te denken en kijkt niet naar de achterliggende behoefte van jouw om negatiever te denken. Besteed er aandacht aan met iemand die je vertrouwd en die ook kan doorzien wat jouw negatieve denken veroorzaakt. Pas als je de aanleiding weg kan halen, dan pas kan je aan een oplossing denken. Alleen positief leren denken is een kunstje en komt niet uit jouw hart. Je loopt dan aan jezelf voorbij en daarvoor ben jij veel te belangrijk. Ga voor jezelf na wat de aanleiding van het negatieve denken is en doe daar wat mee. Daarna kun je leren om te kiezen om anders tegen iets aan te kijken.
Succes.