hoe kan ik van mij tiks af kome?

hoi ik ben een jonge van 21 jaar en woon op een beglijdings woongroep en zins een maand krijg ik last van tiks zols wel 10 keer de trap op te lope en af te lope of 5 keer het raam ope en dicht te doen nau word ik daar zoms zo gek van me zelf en nu is mijn vraag hoe kan ik het bedwingen dat ik niet steets op en neer van die trap moet van me zelf of 5 keer het raam ope en dicht moet doen van me zelf heeft iemand hier een tip voor mij??? gr patrick

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb ik zelf ook gehad, dat vond ik ook heel vervelend maar uiteindelijk is het vanzelf over gegaan, ik had bijvoorbeeld de tick om elke seconde op de klok te kijken maar niet weten hoe laat het is.....

Antwoorden (4)

Overleg dit eens met iemand van de begeleiding, die kunnen jou helpen met het zoeken van een oplossing.
Vaak komen ticks door spanning, het is echt niet raar, komt vaak voor. Het is alleen niet zo makkelijk om er zelf mee te stoppen, maar dat heb je vast al gemerkt.
Dus praat er met een begeleider over.
Succed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je beschrijft zijn feitelijk geen tics, maar dwanghandelingen. Een tic is bijvoorbeeld een spiertrekking of het bijna automatisch maken van geluiden, wat je niet of nauwelijks zelf tegen kunt houden. Wat jij doet, kún je wel tegenhouden, maar als je het niet doet, voel je waarschijnlijk een spanning opkomen, heb je het gevoel dat je iets fout doet, ben je bang dat er iets ergs gebeurt, etc.

Het is niet per se abnormaal, heel veel mensen hebben wel eens periodes waarin ze bijvoorbeeld drie keer 'moeten' controleren of ze de deur wel op slot hebben gedaan (ook al weten ze dat ze dat al hebben gedaan) of dat ze het gevoel hebben dat hun handen 'vies' zijn ook als ze die net gewassen hebben, enzovoort. Meestal als mensen onder spanning staan of erg moe zijn.

Als je er echt last van hebt, of als je er uren op een dag mee bezig bent, dan kun je er beter hulp voor zoeken. Meestal kan een psycholoog of psychiater je hier goed bij helpen. Je huisarts verwijst je dan door. Het beste kun je aan je begeleiders uitleggen waar je last van hebt, en aangeven dat je graag naar de huisarts wilt. Die kan je verder helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hiervoor moet je echt naar de huisarts toe, die kan jou hierover advies geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de drang voelt om het te doen, dan moet je consequent iets anders gaan doen. Of, als je toch begeleid woont, ga op dat moment een gesprek aan met 1 van je medebewoners. Dan heb je afleiding en afleiding helpt.