Is er een aandoening voor te snel conclusies trekken?

Iemand die ik niet erg mag, die zit telkens negatieve dingen over me te zeggen. Bijv ze koopt volgers. Ze wil daarna niet weten wat er ECHT aan de hand is. Ze denkt niet door. Ze zoekt maar één mogelijkheid.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
crispy
3 jaar geleden
Niet alles dat afwijkt van de norm is een aandoening.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het lijkt me meer een persoonlijke eigenschap dan een aandoening. Er zijn zeker aandoeningen/diagnoses, waarbij dit gedrag ook voorkomt, maar daarvoor geef je te weinig informatie.
Negeer de opmerkingen zoveel mogelijk. Het is meer haar probleem dan het jouwe.
Ritsuka
3 jaar geleden
Vraag je af waarom jij je daar zo druk over maakt

Antwoorden (1)

NEEN, dat is geen aandoening.
Constant gaan er oordelen/conclusies door ons hoofd en plakken we etiketjes op mensen en situaties. We stoppen ze in hokjes en hebben een mening. Soms bewust, maar meestal geheel onbewust en aangeleerd door opvoeding of omgeving. Wat is een oordeel/conclussie eigenlijk? Feitelijk is het een mening over hoe iemand is of handelt. Een oordeel valt of staat met een vergelijking, waarbij de ‘gever’ zich als bron van redelijke normen beschouwt. Als je te snel conclusies trekt spiegel jij het gedrag van een ander aan jouw normen. Jij hebt niet in de gaten, dat die ander eigen normen en waarden heeft en de vrijheid en het recht om een eigen leven te leiden en eigen conclusies mag rekken. Vaak heeft het te maken met frustraties van de beoordelaar. maar NEEN, een aandoening is het niet. Het is eigenlijk vrij menselijk.