Waarom heb je geen controle over piekeren ?

Gedachte's van problemen/conflicten die impact hebben en die door gaan ook tijdens het slapen gaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Je hebt wel degelijk controle over piekeren. Sommigen slagen er vanzelf in die controle te krijgen, anderen niet. Jij behoort kennelijk tot die laatste categorie. Je zou eens op zoek kunnen gaan naar oefeningen die je helpen die controle wél te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet er een dat je het van je af moet schrijven maar tijdens het schrijven komt er niks op, wel wat gebeurt is alleen in me hoofd komt een dagdroom die het afmaakt bijvoorbeeld geweld of tegenin gaan met woorden, duurt vaak tot 4uur s'nachts
Cryofiel
10 jaar geleden
Ook daar zijn oefeningen voor. De "maak je hoofd leeg" oefeningen. Of de "zeg STOP" oefeningen. Of de "verdring de piekergedachten met andere gedachten" oefeningen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, ik ga het opzoeken, hopen dat het werkt.
tikrit
10 jaar geleden
Je kunt ook jezelf zo verschrikkelijk moe maken overdag dat je geen puf meer overhebt om te piekeren. Dat is mijn "medicijn"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probleem is ik ben moeilijk moe te krijgen vaak ga ik er over heen kan als moet dag op blijven langer dan 1 dag nog niet getest, kan ook niet in 123 slapen, kan soms uren duren
tikrit
10 jaar geleden
Ja, en als je dáár weer over gaat piekeren wordt je probleem steeds groter. Ik ben er een paar jaar ziek van geweest, therapie gehad, baan kwijtgeraakt, dus ik heb je vraag als "goed"aangemerkt. Pas alsjeblieft op jezelf !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tikrit, je zet me nu wel aan het twijfelen, het is een film die afspeeld, het is heel duidelijk en net realieit, je kan bepalen hoe het eind afloopt maar niet altijd, ook tijdens het schoonmaken krijg ik het soms, lang al niet echt fit, lui gevoel, dingen uitstellen, in een circel blijven zitten, laat slapen door niet kunnen slapen en dan als pech heb s'middags uit bed, praat ik over 15:00 + -
tikrit
10 jaar geleden
Je zorgen maken en piekeren heeft uiteindelijk een hele negatieve invloed op je lichaam. Je kúnt geen controle over de de dingen hebben. Die onzekerheid kan je helemaal gek maken, maar toch moet je dit in het leven accepteren. Iemand zei eens tegen mij : Alles loopt anders af dan je denkt en ik heb gemerkt dat het ook in alle gevallen klopt. Denk maar eens over je laatste probleem, er zal vast iets gebeurd zijn waardoor het toch anders liep dan je dacht. Het heeft dus ( ! ) geen enkele zin om te piekeren. Bovendien is regelmaat ook beter voor je lichaam. Niet tot 15.00 slapen. Iedere dag dezelfde tijd opstaan, of je nou geslapen hebt of niet. Beetje hard zijn voor jezelf. Ik weet hoe moeilijk het is, maar je hebt nu medestanders, dat helpt mss al een klein beetje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het advies, als ik vroeg de wekker zet dan denk ik, mwua kan wel paar uurtjes bij haha, maar moet nu wel leren iets strenger te zijn, als ik uit de ziektewet ben, denk over 1 á 2 weken, dan moet ik vroeg op maar in het weekend val ik weer terug in het oude patroon, en nu elke week, ik zet me wekker op 8 of 9 uur en dan ga ik 't afleren
tikrit
10 jaar geleden
Goed zo, Rood123 en volhouden maar !
:-)

Het beste antwoord

Veel piekeraars zijn steeds bezig met "wat als" en worst-case scenario's, dat zijn scenario's waarbij men uitgaat van het ergste dat kan plaatsvinden. Gevreesde gebeurtenissen worden tot in detail uitgedacht en steeds herhaald. Dit piekeren gaat vooral over mogelijk onheil dat je zou kunnen overkomen, zoals een ziekte, een kind dat een ongeluk krijgt, financiële problemen, wat anderen van je denken, mogelijke conflictsituaties op het werk, enz. Het zorgen maken neemt je totaal in beslag. Je blijft dwangmatig piekeren, waardoor je geen rust meer kunt vinden met je gedachten. Niet aflatende twijfels en angsten kunnen verlammend werken, waardoor je tot niets meer komt en nog meer gaat piekeren.
Spreek met jezelf een vast tijdstip af op een vaste locatie dat je deze oefening zult uitvoeren, waarbij je de piekergedachten bewust gaat oproepen. Bijvoorbeeld van 17.00 tot 17.20 uur in de eetkamer. Doe het niet te laat op de dag, want dat kan de nachtrust verstoren en zorg er verder voor dat niemand je kan storen. Dit moment wordt het 'piekeruurtje' genoemd. Je gaat je tijdens het piekeruurtje over alles zorgen maken wat er maar in je opkomt. De rest van de dag is echter piekervrij. Leer om je zorgen uit te stellen tot dit vaste piekermoment. Komt er een piekergedachte bij je naar boven borrelen, houd jezelf dan voor dat je hier pas over na gaat denken tijdens het piekeruurtje en dat er nu geen reden is om er bij stil te staan. Bewaar deze gedachte voor later en ga door met waar je mee bezig was. Het kan helpen om deze piekergedachte op een briefje te schrijven. Deze oefening geeft je de controle terug. Als jij de controle terugkrijgt door de gedachten te denken wanneer jij dat wilt (en niet wanneer ze opkomen), wordt het steeds gemakkelijker de gedachten uit te stellen tot een later tijdstip en ze uiteindelijk helemaal los te laten.
Bij productieve, oplosbare zorgen kun je meteen actie ondernemen. Je maakt je bijvoorbeeld zorgen over een aantal betalingsachterstanden. Je kunt dan meteen contact opnemen met de leverancier om te zien of je een betalingsregeling kunt treffen.
Dus als je wilt stoppen met piekeren, dan zul je af moeten rekenen met je behoefte aan zekerheid en controle door het onvermijdelijke te accepteren. Ieder mens krijg vroeg of laat zijn of haar portie tegenspoed, accepteer het.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo, ik lees hoe het in elkaar zit, eigenlijk ga je je aan leren om op een vaste tijd stip te piekeren zo dat het snachts niet gebeurd, dat ga ik zeker proberen, ik vind het apart en een beetje raar maar als het helpt dan zie ik het als een hulp middel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor alle reactie's en antwoorden, het is een goeie tip, alleen ik kan zelf niet bepalen wanneer ik moet piekeren, maar ik heb geprobeerd om STOP tegen mezelf te zeggen en afleiding te zoeken.