Waarom heb je geen controle over piekeren ?

Gedachte's van problemen/conflicten die impact hebben en die door gaan ook tijdens het slapen gaan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Veel piekeraars zijn steeds bezig met "wat als" en worst-case scenario's, dat zijn scenario's waarbij men uitgaat van het ergste dat kan plaatsvinden. Gevreesde gebeurtenissen worden tot in detail uitgedacht en steeds herhaald. Dit piekeren gaat vooral over mogelijk onheil dat je zou kunnen overkomen, zoals een ziekte, een kind dat een ongeluk krijgt, financiële problemen, wat anderen van je denken, mogelijke conflictsituaties op het werk, enz. Het zorgen maken neemt je totaal in beslag. Je blijft dwangmatig piekeren, waardoor je geen rust meer kunt vinden met je gedachten. Niet aflatende twijfels en angsten kunnen verlammend werken, waardoor je tot niets meer komt en nog meer gaat piekeren. Spreek met jezelf een vast tijdstip af op een vaste locatie dat je deze oefening zult uitvoeren, waarbij je de piekergedachten bewust gaat oproepen. Bijvoorbeeld van 17.00 tot 17.20 uur in de eetkamer. Doe het niet te laat op de dag, want dat kan de nachtrust verstoren en zorg er verder voor dat niemand je kan storen. Dit moment wordt het 'piekeruurtje' genoemd. Je gaat je tijdens het piekeruurtje over alles zorgen maken wat er maar in je opkomt. De rest van de dag is echter piekervrij. Leer om je zorgen uit te stellen tot dit vaste piekermoment. Komt er een piekergedachte bij je naar boven borrelen, houd jezelf dan voor dat je hier pas over na gaat denken tijdens het piekeruurtje en dat er nu geen reden is om er bij stil te staan. Bewaar deze gedachte voor later en ga door met waar je mee bezig was. Het kan helpen om deze piekergedachte op een briefje te schrijven. Deze oefening geeft je de controle terug. Als jij de controle terugkrijgt door de gedachten te denken wanneer jij dat wilt (en niet wanneer ze opkomen), wordt het steeds gemakkelijker de gedachten uit te stellen tot een later tijdstip en ze uiteindelijk helemaal los te laten. Bij productieve, oplosbare zorgen kun je meteen actie ondernemen. Je maakt je bijvoorbeeld zorgen over een aantal betalingsachterstanden. Je kunt dan meteen contact opnemen met de leverancier om te zien of je een betalingsregeling kunt treffen. Dus als je wilt stoppen met piekeren, dan zul je af moeten rekenen met je behoefte aan zekerheid en controle door het onvermijdelijke te accepteren. Ieder mens krijg vroeg of laat zijn of haar portie tegenspoed, accepteer het.

Bronnen:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psych...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100