Welk pratend apparaatje hebben reizende blinden bij zich?

Ik zie regelmatig een blinde (met geleidehond) in de trein stappen.

Elke blinde die ik zo zie, heeft een apparaatje dat van een afstandje op een telefoon lijkt. De blinde duwt op wat knopjes, waarna het apparaatje begint te praten. De blinde houdt het apparaatje niet tegen zijn/haar oor zoals ik wanneer ik telefoneer, maar zet het apparaatje op de luidsprekerstand en houdt het apparaatje net dicht genoeg bij het oor om te kunnen verstaan wat het zegt.

Ik kan niet verstaan wat het zegt. Het lijkt een computerstem te zijn, maar dat weet ik niet zeker.

Wat is dit voor apparaat? Waar dient het voor en wat zegt het?

Cryofiel
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is een nieuw soort navigatiemiddel speciaal voor blinden, deze geeft op enkele meters nauwkeurig de positie van de gebruiker weer, indien de gebruiker een route heeft ingevoerd hoort hij wanneer hij moet afdraaien of wanneer hij de trein moet verlaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ er zijn ook navigatiesystemen voor de Nokia speciaal voor blinden en slechtzienden, oa KPN en Vodafone bieden dat aan, alleen gaan er geruchten dat Vodafone daarmee stopt, ik denk erover deze, die jij noemt aan te vragen.

Andere antwoorden (1)

Kan een klokje zijn! Bij ons hebben veel blinde mensen een sprekend horloge of kastje die de tijd vertelt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat denk ik niet. Ze luisteren vaak vijf minuten achter elkaar naar het apparaatje, soms nog langer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan een telefoon zijn, de smartphones zijn er ook met spraakfunctie, daar zit van alles op zoals je waarschijnlijk wel weet, internet, telefoon, navigatie, maar ook de tijd, al is 5 minuten naar de tijd luisteren een beetje getikt...
Aangezien de informatie over de 5 minuten nu pas komt, toch een plus.