Bang voor de tandsarts, ik kan 3 dagen voor ik 'moet' niks meer eten van angst. Wie heeft er tips?

Heb trouwens ook een goed gebid, poets zeker 3 keer per dag en ook flos ik, dus heb eigenlijk nooit iets...maar toch die walgelijke angst

Gebit natuurlijk;-))

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vraag je steeds af: Is er nu een probleem? Is dat nu? dan moet je zeggen: Nee... Dat klopt toch je moet over drie dagen naar de tandarts toch niet nu...

Op de dag dat je maar de tandarts gaat vaag je ook weer: Is er nu een probleem? Dan zeg je ook: Nee deze minuut niet...

Ga zo door en als je in de stoel zit, ga je daarmee door... En vraag en antwoord jezelf zonder ophouden... en je zult zien dat er iets verandert in jou...

veel succes... Ook een bezoek aan de tandarts gaat voorbij, en sneller dan je denkt...

Oh ja en blijf ontspannen, ook als je denkt dat niet te kunnen ontspan elke keer weer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Gewoon gaan. Ik ben ook als de dood voor de tandarts maar ik ga toch. De arts is er niet om je pijn te doen maar om je te helpen.

Hoe meer gespannen je bent hoe meer pijn het eventueel zou kunnen doen. Je zegt zelf al dat je een goed gebit hebt dus waar maak je je druk om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een aardige tandarts met wie je er over kunt praten, helpt alvast een beetje...
Verder heel moeilijk, want je kunt het proces moeilijk beinvloeden
Ik laat me bij elke behandeling plaatselijk verdoven en denk altijd als ik naar binnen ga....wat er ook gebeurd over een uur is het voorbij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor die laatste gedachte. Ik moet binnenkort voor een zenuwbehandeling. Helaas duurt dat iets langer dan een uur...
Overleg vooral met de tandarts zelf. Zorg dat hij/zij je gerust kan stellen door altijd te vertellen wat er gaat gebeuren. Deze artsen zijn veel patiënten met angst gewend en kunnen je echt helpen.
Verder is het ook vooral een knop omzetten. Zeker als je zo'n goed gebit hebt en er goed voor zorgt kun je jezelf ervan overtuigen dat er niets engs zal gebeuren (en zeker als je dan een voor jou betrouwbare tandarts hebt).

Wij hebben heel bewust vanaf de geboorte onze kinderen meegenomen naar de tandarts. Toen ze konden zitten mochten ze al eens in de stoel en toen ze een beetje begrepen wat er gebeurde hebben we geprobeerd of ze hun mond wilde open doen om 'tandjes te laten tellen'. De middelste deed het moeilijkste, die deed zijn mond pas open toen het echt moest. Maar nu (ze zijn 9,11 en 14) gaan ze fluitend naar de tandarts. Ze vinden het zo leuk dat ze wel eens vragen: wanneer gaan we weer?
Zelfs de middelste, die slecht poetst en dus altijd wel te horen krijgt dat hij beter zijn best moet doen, maar onze tandarts is dan ook wel een heel lieve en taktvolle vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard gewoon gaan, en tegen de zenuwen die drie dagen van tevoren wat valeriaan nemen. Helpt heel goed tegen stress..... Ik heb ook een tip: neem een uur voordat je naar de tandarts gaat een paracetamol in. Dit zorgt dat de verdoving beter werkt......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn speciale angst tandartsen en speciale angst klinieken die dit specifiek oplossen voor je. ( je helpen het op te lossen eigenlijk)
Ook heb ik ondervonden ( ben zelf een bangerd) dat de juiste tandarts al wonderen doet.
15 jaar lang durfde ik bijna niet, en nu ik een goede tandarts heb kan ik zelfs de zenuwbehandeling gewoon aan.

Dé oplossing? ze verdooft uiterst langzaam waardoor je er werkelijk helemaal niets meer van voelt... zelfs de pijn bij verdoven is niet meer nodig...

en toen ik dát eenmaal door had ( kostte wel drie bezoeken aan die tandarts) ging het allemaal al heeel wat beter.
tja, en nog steeds kom ik bezweet uit de stoel, maar ik GA WEL!! en daar ben ik best trots op.

nog 1 advies, eet vloeibaar als je niet kunt eten. Koop Nutridrink bij de apotheek ( niet zo supergoedkoop overigens) en zorg gewoon dat je zo je energie op peil houdt, want als er iets energie vreet is het angst.

drinken gaat vaak wel. ( bij mij dan.) nutridrink is niet het lekkerste ter wereld maar vies is het ook niet. en tis wel een complete maaltijd.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je wel eens gedacht aan de speciale angst-tandartsen? Deze tandartsen zijn gespecialiseerd in het behandelen van mensen met een extreme angst voor de tandarts.
Voor meer info zie website.
Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het het zelf ook toen mij verstandskies eruit moest en hab dat bij de tandarts aangegeven voordat ik in de stoel ging.

Hij zei toen "Je hoeft je nergens zorgen over te maken, tandartsen hebben een reputatie hoog te houden."

Ik vond het een geniale reactie en sindsdien vind ik het een stuk minder erg om naar de tandarts te gaan. Hij is er per slot van rekening om mijn gebit mooi te houden, niet om mij pijn te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De standaardreactie is natuurlijk: ga in de stoel liggen, pak je tandarts bij z'n ballen, en zeg tegen hem: "Laten we elkaar geen pijn doen, afgesproken?".

Serieus: een heel erg vergelijkbare vraag is al eens gesteld - zie Bron. Lees de tips die daar zijn gegeven. Goede kans dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik pakte vroeger mijn angsten aan door er mee naar een hypnotherapeut te gaan. Heeft goed geholpen, ben nergens bang meer voor, zelfs niet voor de dood. Heeft me zelfs (20 jaar geleden al) definitief van het roken afgeholpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet precies hoe ik het doe, maar ik ben nooit bang geweest voor de tandarts. Als je goed je tanden poetst hoef je nergens bang voor te zijn. Vertel jezelf zo veel mogelijk dat er niks is om bang voor te zijn en dat je tnadarts heel aardig is, en er is om als er iets mis is je te helpen.