Als ik mijn handen nat zijn en ik mij stoot, hoe kan het dan dat ik meer pijn ervaar dan met droge handen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat wat je omschrijft heet "thermische allodynia", en het komt niet zo zeer door het water, maar vanwege de temperatuur van je huid, en de ultieme reden achter deze verhoogde pijnperceptie is misschien ingewikkelder dan je denkt.

Als je handen nat zijn, dan verdampt het water, en hierdoor koelt je huid af. Dat is wel bekend. Als de temperatuur omlaag gaat, dan worden bepaalde thermosensoren in je huid gestimuleerd, die een signaal van kou doorgeven aan je hersenen. Als je huid flink afkoelt, dan wordt dit als pijnlijk ervaren (b.v. als je een metalen voorwerp beetpakt die uit de vriezer komt)
Als je je handen stoot terwijl deze nat en koud zijn, dan ontstaat er een tweede signaal bij andere specifieke receptoren in je huid die gevoelig zijn voor druk. Dat is je normaal "gevoel", en pas als de druk zeer hoog is (b.v. met een flinke stoot) wordt deze druk als pijnlijk ervaren.
Omdat deze tweede signaal bovenop de eerste signaal in je hersenen komt, en hoewel beide signalen een andere route volgen via je zenuwen en je ruggenmerg, wat je hersenen ervaren is een hevigere reactie dan wanneer je huid droog en warm zou zijn, en dan voelt dezelfde stoot pijnlijker bij koude handen dan bij warme handen.

Het fysiologische proces is vele malen ingewikkelder dan wat ik hier schets, maar wat belangrijk is, is dat het is de som van twee verschillende signalen, kou en druk, wat door je hersenen wordt ervaren als een meer pijnlijke sensatie dan wanneer je huid lekker droog en warm is, want dan voel je allen de druk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje wel, klinkt zeer interessant.

Andere antwoorden (1)

Als jouw handen nat zijn van koud water dan zijn de tastzintuigen grotendeels wakker en daardoor ervaar je pijn in een grotere hoeveelheid.

de hersenen zijn geschrokken door de sensatie van koud water en nemen jouw handen sterk waar.

Met lauw/warm water zou dat minder het geval zijn.