Hoe lang duurt het voordat de resultaten van een erfelijkheidsonderzoek bekend zijn?

Bij een familielid is anderhalf jaar geleden een agressieve vorm van darmkanker geconstateerd. Hier is diegene voor behandeld. Ook is er zo n 10 mnd geleden een erfelijkheidsonderzoek gedaan maar er is nog steeds niets bekend over deze uitslag. Is het normaal dat het zo lang duurt voordat de resultaten van zo n onderzoek bekend zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Dat kan, maar het ligt er helemaal vanaf wat er gezocht wordt, waar het gezocht wordt en wat er bekend is over wat ze zoeken. Dat klinkt heel vaag, maar als al exact bekend is welke genafwijking het betreft en waar op het DNA de fout te vinden is, dan kan het vrij snel gaan. Als dit niet bekend is en men een vermoeden heeft van een bepaalde erfelijke aandoening of erfelijke vorm ervan maar het gen is nog niet gevonden bij een familielid, dan kan het echt lang duren. Een jaar of anderhalf jaar moeten wachten in in zo'n geval geen zeldzaamheid.

Maar ik weet niet hoe de situatie ligt in dit geval. Als je twijfelt, bel dan de afdeling klinische genetica nog eens op en vraag of ze uit kunnen leggen waarom het zo lang duurt.

Sterkte met afwachten en met de uitslag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is niet normaal dat dat zo lang duurt, binnen 3 maanden moet je daar toch wel de uitslag van hebben. Ik heb een onderzoek gehad naar een erfelijk gen voor borstkanker en had binnen 6 weken de uitslag. Lees dit eens:
http://forum.viva.nl/forum/list_message/6546855
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zelf meer dan een jaar op de uitslag moeten wachten. Vreemd, die verschillen. (Ging ook om borstkanker, maar wel ruim tien jaar geleden.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vreemd, misschien varieert het per ziekenhuis, ik ben in Nijmegen geweest hiervoor.