Hoe kan ik mijn pols het beste rust geven?

Ik heb al enige tijd erg veel last van mijn pols en savonds kan ik er echt helemaal niets meer mee doen ik heb echt heel veel pijn het is een beetje een drukkende/kwellende pijn bovenop in het midden en Dan van binnen en de pijn straalt door naar de rest van me pols. Wat zou ik hier aan kunnen doen? De docter zegt wachten maar ik heb er zon last van. Dus rust lijkt me ook het beste maar hoe ik hem ook neerleg het doet steeds pijn (een sport brace helpt niet al geprobeerd)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (4)

Ik heb t zelfde probleem en mijn dokter heeft me verwezen naar de fysio. De fysio geeft je oefeningen mee meer niet maar, als dat ook niet gaat helpen kunnen ze een röntgenfoto maken en desnoods opereren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je er geen zak ijs op leggen en je arm op een kussen? Of bedoel je zenuwpijn? Hoe kom je aan de pijn, kwam het zomaar?
Dit wat jij zegt klinkt als een carpale tunnel syndroom. En s avonds begint het vaak erger te worden.. Jammer genoeg is dit zenuwpijn, en kun je vaak niets doen dan alleen naar een arts gaan. Desnoods halen ze de beknelling weg in de zenuw via een operatie. Dan ben je pijn vrij :). In die tijd krijg je vaak een speciale brace voor de nacht.

Beterschap! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder nader onderzoek blijft het vooral gissen. Heb je een trauma, dus een ongelukje gehad met je pols? Mogelijk een val proberen breken of te hard tegen een boksbal gedreund? In principe blijft het dan bij een tijdje immobiliseren. Indien je jonger bent dan 45, kan je de pijnlijke plek koelen met ijs (nooit rechtstreeks om de huid!). Je lichaam stuurt dan meer bloed naar de koude plaats, zodat ontstekingen sneller genezen. Kan het eventueel een ouderdomskwaal zijn? En heb je het dan enkel in je voorkeurhand? Dan ben je best af met warme compressen. Indien je je hand bijna 90° omlaag buig, zie je dan (in vergelijking met je andere pols) mogelijk een klein bultje net voor het grote bot van je onderarm? Zoja, indien je in deze stand je andere duim er aan de kant van vingers tegen zet en naar je elleboog duwt, doet dit dan pijn? Dan heb je vochtophoping tussen het peesweefsel en de peesmantel (wijs- of middenvinger). Dit duidt dan mogelijk op herhaalde overbelasting. Als je op je werk relatief zware gewichten moet hanteren met deels gestrekte arm, moet je het daar zoeken. Maar je kan het bv ook van te veel computerwerk krijgen, vooral van veel muisklikken en scrollen. Je zou dan het volgende kunnen proberen, hoewel sommige artsen dit als zinloos beoordelen. Net voordat je gaat slapen, kan je op een speciale wijze een rekverband leggen. Je heft je hand (zonder hulp van de andere hand) zo hoog mogelijk op, (de hoek met de bovenkant van je pols zou nu +/- 130° moeten zijn). Je begint met een slag rond je pols, dan ga je langs de bovenkant van je hand naar je handpalm en dan tussen wijsvingen en duim terug langs boven naar je pols. Dit herhaal je met af en toe een extra slag rond je pols en rond je vinger. Je spant het verband enkel naar je vingers, dus niet rond de pols en niet tussen je duim en wijsvinger. Zorg ervoor dat je de bloedcirculatie niet afspant, je vingers mogen niet rood aanlopen. Als je dit goed doet, zal je merken dat je hand niet verder kan terugzakken dan iets onder de pols. Als je 's morgens het verband verwijderd, je pols langzaam terug mobiliseren. Indien dit helpt, heb je 2 opties: de repetitieve bewegingen verminderen of een kleine heelkundige ingreep. Maar zelfs daarna komt de pijn vaak terug. Maar dit is dus gissen. Indien niets helpt, zit er maar één ding op; terug laten onderzoeken. Zonder trauma zou ik voor een echo gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een polssteun gebruiken.

Polssteunen kunnen dienen als richtlijn om tijdens het typen geen knik in je polsen te laten ontstaan. Tijdens rustpauzes is het beter als je je polsen op een zachte polssteun dan op een harde tafel o.i.d. neerlegt.

Het kan zijn dat de pijn in je pols komt van een peesschedeontsteking.
De peesschede is bedoeld als bescherming tegen wrijving van de pees tegen botten en banden. Desondanks kan die wrijving toch zo groot worden dat de peesschede zelf geirriteerd raakt. Mogelijke oorzaken zijn repeterende bewegingen (bv. intensief computergebruik) of een pees die ruw is geworden (bv. door een eerdere ontsteking). De peesschede kan als reactie opzwellen, ontsteken, en de produktie van smeervloeistof opschroeven.

De belangrijkste peesschedes die bij RSI betrokken kunnen zijn zitten in de polsregio en in de vingers. Problemen met peesschedes vormen vaak ook de grondoorzaak voor carpaal tunnel syndroom. Door de ontstoken, opgezwollen pezen en/of peesschedes, komt de zenuw klem te zitten.