Kan ik een buikwandcorrectie en borstlift vergoed krijgen ? zie toelichting.

Ik ben 25 jaar, vrouw en ben uit eigen kracht +60 kg afgevallen. Ik heb ook Hidradenitis. Mijn onderbuik is slap en mijn navel is net een mondje zeg maar. Omdat ik allemaal zeer teleurstellende verhalen lees over sporten en de verslapte huid door de snel afvallen heb ik dat eerlijk gezegd geen kans gegeven. Ik wil nog 10 kg afvallen, mijn bmi is nu 28 alleen ben gewoon bang dat de boel nog meer gaat hangen. En ga sowieso naar een Plastisch chirurg ivm littekens. Nu wil ik hem ook vragen of dit vergoed zou worden( buikwandcorrectie en een borstlift) want heb ook vrij forse borsten maar ook die zijn natuurlijk niet meer zo stevig. En voor mijn huidziekte mag er niks over elkaar wrijven.

Zou gewoon graag concreet willen weten of ik kans maak op een volledig vergoede Buikwandcorrectie met Borstlift?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Een buikwandplastiek wordt alleen in heel specifieke situaties vergoed, en je moet van tevoren toestemming hebben van je verzekeraar. Bij niet-behandelbare smetplekken onder het huidschort is wel vergoeding mogelijk. Andere indicaties kunnen zijn een ernstige bewegingsbelemmering of ernstige verminking. Als de huid de bovenbenen met minimaal een kwart bedekt, is die ernst geobjectiveerd.

Ik denk dat je een plastisch chirurg moet zoeken die en hele goede motivatiebrief voor je schrijft. Het kan zijn dat je op het eerste gezicht niet voldoet aan de criteria zoals die gelden; ik heb wel eens begrepen dat verzekeraars soms erg hameren op de mate van huidoverschot en op het BMI. In z'n algemeenheid geldt bij plastische/cosmetische chirurgie dat er sprake moet zijn van een ernstige belemmering van de functie en/of een in het oog springende verminking.

Een borstlift komt niet in aanmerking voor vergoeding vanuit het basispakket, een borstverkleining mogelijk wel. Ook hier weer moet er dan sprake zijn van duidelijke klachten die niet op een andere manier te behandelen zijn. Bij een borstvergroting zijn dat meestal rug- en nekklachten waarbij fysiotherapie en/of pijnstillers niet voldoende verlichting kunnen brengen. In jouw geval gaat het vooral om de huidplooien, en ik zou me kunnen voorstellen dat vanwege jouw huidaandoening toch ook anders naar de vergoeding van een borstlift gekeken kan worden. Ook hier geldt weer dat een chirurg goed moet kunnen motiveren waarom die behandeling voor jou de enige mogelijkheid is, en dat er sprake is van ernstige belemmeringen, lijden en/of verminking. In jouw geval zou ik ook een brief van je dermatoloog meesturen zodat de aard en ernst van je huidproblemen duidelijk is.

Ga in elk geval in bezwaar als je een afwijzing krijgt. Heel vaak wordt een eerste aanvraag afgewezen omdat iemand dan alleen naar de vaste criteria kijkt en je aanvraag dan automatisch afwijst. Zodra je in bezwaar gaat, moet er een medisch adviseur naar kijken. Vaak wordt dan voor het eerst daadwerkelijk naar je specifieke situatie gekeken. Geef dus niet te snel op.

Lukt het niet vanuit het basispakket, dan is het goed te weten dat vanuit de hogere aanvullende pakketten soms ook een (lagere) vergoeding voor plastische chirurgie mogelijk is. Bovendien kun je medisch-noodzakelijke behandelingen die niet worden vergoed, meestal opvoeren als specifieke zorgkosten bij je Belastingaangifte (zie het aangifteprogramma, of vraag bij twijfel de inspecteur).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel! Duidelijk en uitgebreid, hier kan ik wat mee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nog een vraag, want wat ik las( de buik moet minimaal tot een kwart van de bovenbenen komen) dat komt nog niet eens in de buurt, me onderbuik hangt misschien vier a vijf centimeter lager dan het zou moeten, zou sporten dan toch nog helpen???
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij heeft sporten bar weinig invloed op de elasticiteit van de huid. Je leeftijd maakt wel uit, trouwens: hoe jonger, hoe meer kans je hebt dat je huid een beetje z'n oude vormen terug wil aannemen. Volgens mij komen de meeste mensen die een huidoverschot hebben na veel te zijn afgevallen nog niet in de buurt van dat echte overhangen. Maar smetplekken kun je al krijgen lang voordat het zo erg is. Met hidradenitis suppurativa al helemaal. Alles wat maar enigszins een plooi is, is dan een probleem of kan het worden. Lijkt me een akelige aandoening om te hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is inderdaad een verschrikkelijke invaliderende ziekte, ik ben net 25. En ben nu weer 1kg afgevallen, moet er nog 9 maar ja, zit wel te twijfelen, wel of niet doen, maar ja mijn lichaam is jaren lang extreem uitgerekt geweest, en dan valt het nog mee, eigenlijk alleen me buik heeft te lijden gehad, en me armen een heel klein beetje, maar daar doe ik nu al oefeningen voor met gewichten.