Waarom heb ik 3 maanden opgezette klieren?

Ik heb al de hele winter last van opgezette klieren in de hals, ze zitten los van de omgeving en zijn beweegbaar en zacht, 1 klier is plat en ongeveer 1,3 cm groot en de andere rond en niet groter dan 1 cm. Ik heb al bloedlaten prikken voor mijn geruststelling, daar kwam niks uit. Moet ik me zorgen maken? ik heb wel in december 4 kiezen laten trekken ( niet omdat het slechte kiezen waren maar voor ruimte voor mijn beugel) Ik had de klieren al voordat mijn beugel in me mond zat. Moet ik me zorgen maken? Ik heb volgensmij ook last van hooikoorts maar ik weet het niet zeker want als ik buiten kom kan ik niet langer dan 3 seconden mijn ogen openhouden voordat ze beginnen te tranen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Terug naar de huisarts. Hier kunnen wij toch geen antwoord op geven?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kijk even op volgende link: http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/556176/maanden-opgezette-klieren In de meeste gevallen gaat het om een infectie, het kan eventueel mogelijk een infectie in je mond zijn waarvan je geen weet hebt. Is meestal onschuldig maar toch nauwlettend opvolgen.
Amadea
9 jaar geleden
Die link verwijst naar déze vraag, amadeus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hier komt ie dan ;-)) http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/81825-opgezette-lymfeklieren-meestal-een-onschuldig-verschijnsel.html http://www.menselijk-lichaam.com/algemeen/aandoeningen-speekselklieren http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/13018-tandwortelpunt-ontsteking-oorzaak-en-behandeling.html
tinus1969
9 jaar geleden
Wat is er getest bij dat bloedprikken? Artsen testen lang niet alles, alleen wat voor de hand liggende dingen.

Het beste antwoord

Waarom je die opgezette klieren hebt is zo niet te beantwoorden.
Grofweg zijn er drie oorzaken die een vergroting van de lymfeklieren kunnen geven. In vrijwel alle gevallen gaat het om een infectie ergens in het verzorgingsgebied van de lymfeklier; bij de klieren in de hals gaat het dan om een infectie in het KNO-gebied. Je schrijft niets over klachten van het KNO-gebied dus ik neem aan dat je er geen klachten van hebt. Het komt voor dat zo'n infectie er wel is, maar dat het geen of zeer weinig klachten geeft. Ik denk echter dat dit onwaarschijnlijk is aangezien infecties in het KNO-gebied vrijwel nooit langer dan een paar weken duren; drie maanden zo'n infectie zou dus uitzonderlijk zijn, helemaal als het geen klachten geeft.

Een andere oorzaak is een vorm van lymfeklier kanker. Dit soort kanker is op zich zeldzaam en alleen dat feit maakt al dat de kans dat je het hebt niet groot is. Zonder verdere informatie kan ik het echter ook niet uitsluiten. Bij lymfeklierkanker zijn de klieren over het algemeen echter veel groter dan je noemt, er zijn duidelijke afwijkingen in het bloed en de klieren groeien steeds door. De kans op lymfeklierkanker acht ik dan ook wel errug klein.
De derde oorzaak is een uitzaaiing van een andere vorm van kanker; dan kanker in het KNO-gebied. Ook dit is zeldzaam. Aangezien je geen klachten hebt van zo'n andere tumor (je vermeldt het althans niet) lijkt de kans hierop mij ook erg klein.

Een goede verklaring is zo dus niet te geven. Wel zou je je moeten afvragen of de klieren wel echt vergroot zijn. Een lymfeklier is vergroot als die groter is dan 1 cm. Als je ze van buitenaf opmeet dan meet je dus ook de dikte van je huid en vetweefsel mee. Het zou dus goed kunnen dat de 1cm en 1,3cm een overschatting van de werkelijke afmetingen is.
Ook hoe ze aanvoelen is volledig geruststellend.

Je vraagt of je je zorgen moet maken. Het antwoord is: hoogst waarschijnlijk niet. Ik denk echter dat je je wel zorgen maakt. Dat alleen al is reden genoeg om (terug) naar je huisarts te gaan. Samen met hem kan je dan bespreken wat wijsheid is.
Ik zou bijvoorbeeld denken aan een echo van de klieren. Dan is zo'n klier beter te beoordelen en het formaat nauwkeuriger op te meten. Als ze kleiner dan 1cm blijken te zijn dan is er dus gewoon niets aan de hand. Als ze groter zijn dan dat dan zou er uitgezocht moeten worden waarom dat zo is; ook daarvoor moet je bij je huisarts zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben op dit moment wel verkouden met keelpijn, maar ik heb ook last van acne (niet heel erg maar wel wat op mijn rug) en de klier kan inderdaad 1 cm zijn want als ik met mijn andere hand voel dan is lijkt hij wel kleiner. het is zeg maar een platgedrukt bobbeltje. Ik ben in de winter ongeveer 3x verkouden geweest. de klier is ongeveer net zo groot als de punt van mijn wijsvinger. Ik heb zelf het vermoeden dat het door de acne komt en nog door een lage weerstand erbij. Bedankt voor uw reactie.