moet je in je cv melden dat je disexie hebt ?

ik heb dislexie en weet nie of ik da in mijn cv moet zetten ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar solliciteer je naar en wat zijn je vooropleidingen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad lijkt me dat van belang. Ik had tijdens mijn universitaire studie Nederlands overigen een docent met dyslexie; dat gaf geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'overigenssssss'

Antwoorden (4)

Lastige vraag.

Als je het erin zet (schrijven als dyslexie) dan weet een mogelijke werkgever welke taken moeilijkheden kunnen gaan opleveren, zoals het schrijven van brieven of het maken van notulen van een vergadering.

De kans dat je aangenomen wordt, wordt kleiner als het om een functie gaat waarin foutloos kunnen schrijven en goed en snel kunnen lezen van belang is. Word je toch aangenomen, dan weet je dat de werkgever de overtuiging heeft dat hij er geen zwaarwegende bezwaren tegen heeft.

Aan de andere kant: als je het niet vermeldt, terwijl de werkgever dat wel had moeten weten omdat het rechtstreeks van invloeod is op je functioneren, bestaat de kans dat je de proeftijd niet uit zult zitten omdat je hem wezenlijke informatie hebt onthouden. Het zal altijd uitkomen, vroeg of laat.
Computoon
10 jaar geleden
Het is niet verplicht om dat in je cv te vermelden. Er zijn heel veel banen waarin dit ook geen enkele rol speelt, dan hoef je dit ook helemaal niet aan te geven. Als lezen en schrijven wel een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden zijn, dan doe je er wel verstandig aan het in een sollicitatiegesprek te melden.
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen het niet in je cv te vermelden, want dan loop je het risico meteen al afgewezen te worden, terwijl het voor de functie helemaal niet van belang hoeft te zijn. Als je het in een sollicitatiegesprek meldt, dan hebben ze in elk geval al een indruk van je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem aan dat je dyslexie bedoelt. Ik raad je aan om dat niet te doen, want dan loop je het risico dat je niet wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Het is natuurlijk wel verstandig om als je voor een gesprek wordt uitgenodigd dit te melden want dit komt vroeg of laat toch uit.

Maar het gaat er niet om wat je niet kunt maar juist wat je wel kunt en daarmee kun je een heel eind komen. Er zijn tal van beroemde mensen (geweest) die dyslectisch zijn, bijv. Leonardo da Vinci, Einstein, Wubbo Ockels, John Lennon, Jan de Bouvrie enz.

Maar je vermeldt in je cv gewoon je opleiding en werkervaring en eventuele (vrijwilligers)werkzaamheden of hobby's die iets kunnen toevoegen voor je beoogde baan.
Ceeve
10 jaar geleden
Nee. C.V. staat voor Curriculum Vitae, letterlijk: 'levensloop'. Je somt daarin je opleidingen en werkervaring op. Zeker als je weinig werkervaring hebt, kun je daarnaast eventueel een kopje "vaardigheden" toevoegen, waarin je - bijvoorbeeld - noemt welke vreemde talen je beheerst, welke specifieke computerprogramma's je goed kent, dat je een motorblok van een auto uit elkaar kunt halen of goed bent in het oplossen van conflicten. Voor zover relevant natuurlijk. Google eens op 'voorbeeld CV', of zoiets.

In je C.V. zet je dus wat je kunt en waar je goed in bent, niet je zwakkere punten. Je zou zoiets eventueel wél in je sollicitatiebrief kunnen zetten, maar meestal kun je dat beter niet doen omdat de kans dan gewoon heel groot is dat je niet wordt uitgenodigd.

Maar sóms kun je zoiets gebruiken om er iets mee over jezelf te vertellen en het omvormen naar iets positiefs. Als een werkgever iemand zoekt met doorzettingsvermogen en jij hebt ondanks je dyslexie een opleiding op hoog niveau afgerond, dan kun je dat als voorbeeld noemen in je brief als je vertelt dat jij dat doorzettingsvermogen hebt en dat je altijd zorgt dat je je doel bereikt. Of stel dat je solliciteert bij een firma voor computeraanpassingen, dan vertel je dat je door je dyslexie uit eigen ervaring weet hoe belangrijk bepaalde software is als je een beperking hebt. Of als je solliciteert als begeleider voor jongeren met ADHD, dan benoem je dat je zelf ook een beetje 'anders' in elkaar zit en door je dyslexie op school extra begeleiding nodig had, en dat je daardoor heel goed weet dat een beperking niet altijd een handicap hoeft te zijn. Zo maak je het tot bron van ervaring in plaats van een beperking.

Maar noem het dus alleen als het a) relevant is voor de functie waar je op solliciteert en b) op een positieve manier. Anders liever niet. Ik neem aan dat je hoe dan ook niet solliciteert als tekstschrijver of als redacteur, dus dat je al kijkt naar functies waarin je dyslexie geen groot probleem is. Alleen als je solliciteert op een functie waarbij het wél een belemmering kan zijn, ben je verplicht om het van tevoren te benoemen. Maar doe dit dan tijdens een gesprek en niet in je brief.

Nog een advies: laat je brieven controleren door iemand die goed is in Nederlands. Dat is trouwens voor iedereen belangrijk hoor, niet alleen als je dyslexie hebt. Want hoe vervelend ook voor dyslectici, taalfouten in een sollicitatiebrief geeft een slechte indruk en dat verkleint je kansen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Prima antwoord! + 1 voor je antwoord. Het is overigens voor iedereen goed om een sollicitatiebrief van tevoren door iemand anders te laten lezen, niet alleen voor dyslectici. Dan kan hij of zij ook "gewoon" commentaar geven, niet alleen op de eventuele taalfouten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus!