Is kan het inademen van stinkende lucht schadelijk zijn voor de gezondheid?

En dan doel ik niet op uitlaatgassen van bijvoorbeeld brommers, maar meer op luchtjes van hondenpoep of rotte eieren.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee dat kan geen kwaad...

Je ademt ook bacteriën mee in, en die kunnen bij rottende zaken ziektes bevatten. Vooral bij hondenpoep etc.

Rotte eierenlucht bevat veel H2S, dat is een giftig gas. In het algemeen kun je zeggen dat je zintuigen je waarschuwen voor gevaar: pijn en stank zijn daar voorbeelden van.

Ik houd altijd vanzelf mijn adem in als ik bij zoiets in de buurt kom.... Krijg ook altijd het idee dat het schadelijk kan zijn.

Nee van het inademen van luchtjes als van hondenpoep of rotte eieren (niet van 1 of 2 stuks) wordt je niet ziek. De slechte geur is alleen om ons te waarschuwen dat zoiets niet eetbaar is. Dat je van stinkende lucht ziek zou worden is een oud idee van uit de tijd dat men nog niet wist hoe ziekten zich verspreiden. Tijdens de pest-epidemieën in de Middel Eeuwen droeg men maskers met sterk geurende kruiden om besmetting tegen te gaan, dat doen artsen tegenwoordig niet meer.

nee dat kan geen kwaad omdat het geen schadelijke stoffen bevat maar gewoon natuurlijke

Stinkende lucht kan absoluut geen kwaad. Deze lucht stinkt omdat onze hersenen zijn "geprimed". Wij weten dat bacteriën deze stoffen uitscheiden als metabolisch product. Deze geur is dus enkel ter waarschuwing om het niet te eten, aangezien deze bacteriën dan binnen kunnen komen (waar ze compleet verscheurd worden door je maagzuur, maar goed).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100