Is er een toilet aanwezig in een kerk?

Ik was op bezoek in Frankrijk en moest dringend plassen. Er was enkel een kerk en enkele huizen aanwezig. Ik ben toen noodzakelijk moeten gaan wildplassen omdat er in de kerk geen toilet was. Waar doet de priester zijn behoefte?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Als ik onze kerk als voorbeeld neem: daar is een toilet, een deur in het kerkportaal (de 'hal') geeft er toegang toe. De aanwezigheid van een toilet is vermoedelijk een wettelijke eis, want het is er de laatste jaren pas in gebouwd. Het is echter geen openbaar toilet maar bestemd voor de kerkgangers; alleen als er vieringen zijn en geruime tijd ervoor en erna is toegang mogelijk.

De priester heeft uiteraard een toilet in zijn woonhuis, de pastorie. Maar in de regel is er ook een in de buurt van de sacristie, de plaats waar priesters en assistenten de litugische kleding aantrekken en waar de liturgische voorwerpen worden bewaard. In onze kerk was dat toilet altijd al aanwezig.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zal altijd wel een privé toilet zijn. Net zoals in de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In elke kerk is tenminste één toilet, meestal meerdere. Want ieder mens moet op z'n tijd. Niet alleen naar het hiernamaals, maar ook naar een plaats om de blaas of de endeldarm te legen. Maar in een kerk waar geen dienst of mis bezig is kan ik mij voorstellen dat de deuren daar naartoe op slot zitten, want ongewenst bezoek moet tegen worden gehouden. Dus alleen tijdens vieringen kan in een kerk van een toilet gebruik worden gemaakt.
Amadea
10 jaar geleden
In de kerk zelf is geen toilet, maar wel in de consistorie of de pastorie. Er zijn kerken waar alleen diensten gehouden worden en de priester meerdere kerken bezoekt op een zondag. Er dus zelf niet bij woont. Dan is er een toilet in de omkleedruimte. Die ruimte zal echter op slot zijn omdat er vaak ook miskelken en andere belangrijke zaken worden bewaard. Als je vraagt (indien je iemand ziet) of je het toilet mag gebruiken, wordt dit niet geweigerd.
Ivana