Als je een tekort hebt van bepaalde vitaminen - is het dan handiger om multivitaminen te slikken of om de vitamine in een aparte dosis te slikken?

Stel je hebt een B12 tekort: kun je dat dan ook evengoed aanvullen met multivitaminen of is de dosis B12 in multivitaminen te weinig om het tekort aan te vullen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
En je voeding is verder in orde? Dat is het belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja.

Het beste antwoord

Ik slik zelf elke dag vitamines omdat ik veel tekorten heb(oa vitamine B12)
en in vitamineB complex zit meer(mg) dan in de vitamineB die in de multivitamine zit.
Ik heb de potjes hier bij me.
Voorbeeld:
Vitamine B5 in multivitamine :6 mg
Vitamine B5 in vitamine B complex:12 mg
Vitamine B12 in multivitamine :1mcg
Vitamine B12in vitamine B complex:
2 mcg.
Vitamine B1 in multivitamine :1,4mg
Vitamine B1 in vitamine B complex:
2,8 mg.

In vitamine B complex zit dus het dubbele.
Ik slik voor de zekerheid maar alles,en hoop dat het helpt.
Maar ik heb ook gehoord dat het geen vervanging/oplossing is als je niet goed eet erbij en dat je lichaam ook (goede) vetten heeft om het op te nemen en dat is in mijn geval een probleem maar als jij dat wel doet is het zeker weten wel een goede aanvulling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij B12 tekort kun je beter een injectie vragen bij de arts. Dit tekort kan tot schade aan het zenuwstelsel leiden.