Klierontsteking, kan ik er iets tegen doen? En is het onschuldig?

Ik ben 14 jaar en heb (volgens mijn moeder) een kleine klieronsteking bij me hals/oor. Is dit onschuldig? Kan ik er iets tegen doen? Ik heb geen verdere symptomen als koorts of iets dergelijks, alleen de bult vlakbij me oor/hals maar ook als ik op me kaak druk.. Het doet pijn bij het eten.

Heb laatst ook een uitgebreide behandeling gehad bij mijn orthodontist waarbij ik elastiekjes moet dragen die mijn kaak verzetten als het ware. Misschien heeft het hier iets mee te maken?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoelde dat als ik op me kaak druk dat ik dan ook pijn voel. Voel toch ook dat het hier iets opgezwollen is.

Toegevoegd na 10 minuten:
Gisterochtend werd ik wakker met een lichte pijn in me kaak, ik dacht dat dit een pijntje was van de elastieken die ik voor mijn behandeling bij de orthodontist heb moeten dragen. In de loop van de dag was ie iets dikker geworden maar vond er niks bijzonders aan, pijnstillers genomen. Vanochtend wakker geworden en de bult was aanzienlijk groter geworden.

Heb al artikelen gezien waarbij ze bij deze symptonen al denken over mogelijke kanker. Iemand die me gerust kan stellen misschien? :p

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Wacht het een paar dagen af, zie je geen verbetering? Maak dan een afspraak met de dokter.

Ik zou me er persoonlijk niet zo druk om maken, het is normaal om al snel bang te worden over erge verhalen als je iets soortgelijks hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal eens met Suuushi dat je je er niet druk om moet maken. De kans dat je met 14 jaar een dergelijk kanker hebt is echt superklein. Veel waarschijnlijker heb je een speekselklier ontsteking; inderdaad door de behandeling bij de orthodontist. Kan ook een infectie zijn door een virusje; dus als na paar dagen niet overgaat naar de huisarts (voor een eventueel antibiotica kuurtje).