Winterse bloedneuzen in de douche: wat is de oorzaak?

Ik maak al een jaar of tien hetzelfde mee: elke winter krijg ik vlagen van spontane bloedneuzen als ik net onder de douche sta. Altijd hetzelfde plekje in m'n neus dat weer openspringt. 's Zomers heb ik er geen last van. Het kan een paar weken lang elke dag optreden, en kan dan weer verdwijnen. En het is meestal de douche die het uitlokt.
Ik gok dat het met de optredende luchtvochtigheidsverschillen te maken heeft, of misschien met temperatuurovergangen. Echter, deze winter is erg mild, en het treedt momenteel weer op. Herkent iemand dit? Is dat de verklaring, en wat is het mechanisme daar dan achter?
(Ik weet dat ik dat door een arts waarschijnlijk zou kunnen laten dichtbranden o.i.d., en misschien moet ik dat maar eens gaan laten doen; maar mijn vraag is niet zozeer hoe het te behandelen, maar wat er nou eigenlijk gebeurt.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.5K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk iets met de doorbloeding: Als je onder de douche stapt dan komt een verandering van doorbloeding op gang door het warme water (stap maar eens met koude winterhanden naar binnen waar het warm is en voel het, als voorbeeld)

En als je dan een zwak plekje in je neus hebt?

Alsnog niet zeker; ga gewoon even naar de dokter
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaten zetten uit bij warm weer om lichaamswarmte af te dragen, dus dat is een plausibel mechanisme. Maar het gebeurt ook 's morgens, als ik net uit bed kom. Die situatie is qua temperaturen niet heel veel verschillend van 's zomers.
Hetgeen suggereert dat het luchtvochtigheid is. Koude lucht met verwarming aan binnen leidt tot "droge" lucht, en dat geeft wel een scherp contrast met de douche. Maar wat is dan het *mechanisme*?
Deze winter is weliswaar mild, tot nu toe, maar een probleem daarbij is dat we wel de verwarming aan hebben en dat de luchtvochtigheid in de meeste huizen veel te laag is.
Het heeft inderdaad dus met de optredende luchtvochtigheid te maken.
Maar er kunnen verschillende oorzaken zijn:

In het grootste deel van de gevallen ontstaat een bloedneus door een lokale oorzaak. Met andere woorden, door iets wat gebeurt in het gebied van de neusholte zelf. De binnenkant van je neus is bekleed met dun slijmvlies waardoor allerlei bloedvaatjes lopen. Deze bloedvaatjes kunnen gemakkelijk kapot gaan door:
Heftig niezen.
Neuspeuteren.
Hard de neus snuiten.
Een klap of ander trauma op de neus.
Neuspoliepen.

Heel af en toe zijn spontane bloedneuzen het gevolg van een onderliggende aandoening. Het gaat dan bijvoorbeeld om stollingsstoornissen of aangeboren afwijkingen van de bloedvaten. Verder kunnen zaken als een verkoudheid, bloedarmoede, arteriosclerose en leukemie ervoor zorgen dat iemand sneller een bloedneus krijgt. Ook door veelvuldig gebruik van aspirine, drugs of bloedverdunnende medicijnen neemt de kans op een spontane bloedneus toe.

http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/141/2011/de-oorzaken-van-een-spontane-bloedneus.html

Of dichtbranden de oplossing is, dat kan alleen een arts beoordelen.
Die zal ook kijken naar eventuele andere oorzaken.
Dus HUP naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
momopoyolo, kan vermoeidheid door (te) weinig nachtrust,of stress, ook een oorzaak zijn van spontane bloedneuzen? Dat vermoed ik namelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je door die stress een verhoogde bloeddruk hebt,
dan is dat zeker mogelijk.
Mensen met een hoge bloeddruk zijn zeker vatbaarder voor neusbloedingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verhoogde bloeddruk: [V] check!
De luchtvochtigheid is de grootste verdachte, ben ik met Momopoyol eens. Maar van alle mechanismen die volgden (niezen, peuteren,..., medicijnen) zie ik echter niet hoe die met luchtvochtigheid samenhangen. Wordt oppervlakkig slijmvlies dunner of "breekbaarder" bij droge lucht? Zo ja, waarom start het bloeden dan juist weer in die verzadigde doucheomgeving en niet op een ander moment? Ik kan wel naar een huisarts gaan, maar die gaat me vertellen of ik er wat aan kan doen, en zo ja wat. Op een verhaal over wat het fysiologische mechanisme zou kunnen zijn durf ik niet te hopen (en eerlijk gezegd zou ik de huisarts gelijk geven: een consult is niet een "HoeZo?" vragenrubriek).