Waarom hebben sommige mensen moeite met hun evenwicht als ze hun ogen dicht hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (2)

het evenwichtsorgaan maakt onder anderew gebruik van de informatie die het krijgt vanuit het evenwichtsorgaan in samenspel met de info die de ogen opnemen om die met de te verwachte toekomstige beweging te complementeren en compenseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe blijf je in evenwicht?

Het evenwichtsorgaan in je oor, je ogen en zintuigen in je spieren en gewrichten en zorgen er samen voor dat je hersenen weten in welke houding je staat.
Je hersenen controleren voortdurend de stand en de bewegingen van je hoofd en lichaam.

Het evenwichtsorgaan zit in je binnenoor en is heel gevoelig voor bewegingen.
Er zitten haartjes in die alle veranderingen in de stand van je hoofd voortdurend in de gaten houden: bijvoorbeeld of je je bukt of met je hoofd schudt.
Deze informatie wordt naar de hersenen doorgestuurd.

Maar ook je ogen en speciale zintuigen in je spieren verzamelen informatie over de bewegingen van je lichaam en over verandering van houding.
De zintuigen in je spieren meten de spierspanning.
Deze informatie wordt ook weer doorgestuurd naar de hersenen.

Je hersenen verzamelen alle informatie van het evenwichtsorgaan, de ogen en de spieren en bepalen daarna wat er gedaan moet worden.
Zenuwsignalen zijn de telefoonlijnen die al deze informatie doorgeven.
Door signalen naar de spieren te sturen bepalen de hersenen vervolgens je lichaamshouding.

Je evenwichtsgevoel kan ook verstoord raken.
Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je ziek bent, heel erg moe of als je te veel gedronken hebt.
In dit soort situaties heb je moeite jezelf in evenwicht te houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
dus als je je ogen sluit krijgen je hersenen geen informatie binnen