Je tanden en kiezen goed schoonhouden, het liefst met een elektrische tandenborstel, maar ook tussen je tanden met ragers, flos en of stokers, reinig je tong zo goed mogelijk met een tongschraper of je tandenborstel. Maar vooral ga naar je tandarts en ga ook eens naar een mondhygiënist(e), deze kan je leren hoe je je gebit het beste kunt verzorgen, om in de toekomst dergelijke klachten zoveel mogelijk te voorkomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt een pijnstiller nemen, Paracetamol of Ibuprofen (lees wel de bijsluiters). Voor het trekken van tanden of kiezen mag je geen ibuprofen slikken. Niet doen voordat je naar je tandarts gaat dus.
Beterschap.

Toegevoegd na 18 minuten:
Voor een ontsteking wordt je tand of kies niet getrokken hoor, dus geen paniek hierover.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je zou elmex op het tandvlees kunnen doen met je vinger. Dan kan je het beste de groene tube kunnen nemen want daar zit menthol in en dat verzacht de pijn aanzienlijk. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Spoelen met kamillethee, dat verzacht en heelt en neemt eventuele kleine ontstekingen weg. Drie maal daags.
Toch maar dapper zijn en binnenkort naar de tandarts gaan.
Ivana
10 jaar geleden
Poetsen, flossen en tandenstokers gebruiken. Het snelste gaat het over als je met een waterstofperoxideoplossing spoelt. Elke drogist heeft het; wel zeggen dat het voor het spoelen van de mond is. De arts schrijf het ook voor bij verwondingen in de mond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ werkt goed en veilig wat betreft schadelijke stoffen die wel vaak in andere spoeldrankjes zitten.
3% (1,5 tot 6% kan ook) en niet (zeker niet de eerste paar dagen) veel gaan spoelen, gewoon 1 of 2x per dag. (en niet doorslikken!!) Er zijn een paar varianten: gewone, medical grade en foodgrade.
Een drogist heeft waarschijnlijk alleen gewone, voor medical grade kan je waarschijnlijk bij een apotheek terecht. Voor foodgrade kan je online of o.a. in Amsterdam krijgen.
Ivana
10 jaar geleden
Jackd, de Drogist heeft waterstofperoxide tot 30%. Het kan door de drogist in elke gewenste sterkte worden verdund.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
35% is ook te krijgen.
Verdunnen is niet moeilijk, en goedkoper, want hogere concentraties zijn in verhouding goedkoper. De varianten waar ik het over heb zijn kwaliteit varianten.
Foodgrade is duurder, het proces is beter gecontroleerd en er mag veel minder reststof in zitten.
Heb je last van Tandvlees? dan kun je dus inderdaad beter stoken,ragen,flossen, en de daarvoor bestemde mondspoelingen gebruiken als Corsodyl.

Heb je ontstekingen aan je wortels werkt bovenstaande al niet meer. hiervoor zou je een Tandarts moeten bezoeken die kan doen besluiten een Zenuwbehandeling uit te voeren. Antibiotica is een onderdrukker en zal tijdelijk het probleem stoppen. Een pijnstiller zal de pijn verlichten, maar deze pijn uit ontsteking gaat niet over zonder een behandeling.
Zo kun je een paar dagen flink last hebben of houden, om vervolgens weer weg te trekken voor een periode, maar komt toch weer terug, de tand zal uiteindelijk sterven door de zenuw dood gaat. maar de ontsteking zal altijd blijven en met mindere weerstand weer terug komen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een klik prothese nu een jaar! Maar mijn tandvlees eronder blijft maar ontstoken?! Ik poets, doe met ragers enz: ga om de 3 weken naar dex mondhygieniste Maar niks mag baten! Er komt wel iedere keer eten onder! Ik moet hem eigenlijk iedere keer eruit halen ! Om schoon te maken , nadat ik iets gegeten heb! Maar dat kan niet altijd!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan word het een ander verhaal. Ben je al eens terug geweest naar de Protheticus? ( waar je hem hebt laten vervaardigen?) Misschien is je kaak zo geslonken dat de prothese niet geheel meer afsluit, hier door komen er dus etensresten onder, maar ook kan er met de tijd blaartjes ontstaan door het niet meer goed passen, en functioneren van het klik gebit. Mijn advies is terug gaan en de mogelijkheid bespreken om de prothese te laten rebasen/relinen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om nog heel even verder aan te vullen. Ook als het in het verleden al eens is gebeurd het opvullen van het gebit, bestaat er altijd een kans dat de kaak verder is geslonken.