hoe lang duurt herstel vruchtbaarheid van een vrouw na stoppen met roken?

Ik vraag mij af hoe lang het duurt voordat de vruchtbaarheid van een vrouw herstelt nadat zij is gestopt met roken. Dit in verband met een kinderwens.
Ik heb veel op internet gezocht, maar ik kan alleen maar cijfers vinden over de toename van de vruchtbaarheid van de man na stoppen met roken.

Ter info: ik ben 30 en mijn man rookt niet.

Misschien zitten hier mensen die mij antwoord op mijn vraag kunnen geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Antwoorden (1)

De vrouwelijke roker
Mannen die roken bleken niet de enige boosdoeners. In hetzelfde onderzoek bleek dat bij rokende vrouwen het gemiddelde aantal eicellen dat uit het ovarium kon worden geoogst daalde van 11,7 naar 9,5 per cyclus. (Dezelfde trend werd gezien als gevolg van de leeftijd: hoe ouder de vrouw, des te minder eicellen werden verkregen. Er was geen relatie tussen leeftijd en roken)

Uiteraard luidde Zitzmann's advies om roken te staken. Het onderzoek gaf geen uitsluitsel hoe lang van te voren roken moest worden gestaakt om het negatieve effect te niet te doen. In aanmerking nemende dat de aanmaak van een zaadcel 72 dagen duurt, ligt het voor de hand om dat minstens een aantal maanden voor de ICSI of IVF te doen. Zitzmann: "We willen benadrukken dat roken niet alleen de eigen gezondheid schaadt, maar dat het in geval van ART de vrouw blootstelt aan een hoger aantal stimulaties, met alle risico’s en de kosten van dien."