Heb je toestemming nodig van je ouders om je beugel eruit te laten halen?

Ik heb al 2 jaar een beugel en alles staat recht. alleen ik heb een overbeet maar daar stoor ik me niet aan. Heb ik voor het eruit halen van mijn beugel toestemming van mijn ouders nodig of mag ik dat zelf bepalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
6.7K

Antwoorden (3)

Nee, als je 16 jaar of ouder bent dan kun je dat zelf beslissen, samen met de orthodontist. Laat hem er pas uithalen als de orthodontist dit voorstelt. Doe je dit te vroeg dan is de kans groot dat de tanden weer terug gaan staan naar de oude stand.
Bij een overbeet helpt de beugel te weinig, dan wordt dit met draadjes zoveel mogelijk opgelost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent al 2 jaar bezig!
Als je nu stopt zal waarschijnlijk alles weer uit elkaar gaan staan, dat is wat er bij mijn zus gebeurde, dan waren die 2 jaar lijden dus helemaal voor niets!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je profiel vermeldt geen leeftijd, maar ik ga er vanuit dat je je houdt aan de richtlijnen en dat je dus minimaal 16 bent. Behalve dat jij vanaf je 16e zelfstandig beslissingen mag maken over medische en dus ook tandheelkundige behandelingen, spelen er nog wat zaken mee.

Als jij de verantwoordelijkheid wilt nemen om je behandeling te stoppen, moet je ook de verantwoordelijkheid nemen eventuele gevolgen te onderzoeken. Jij vindt die overbeet misschien niet hinderlijk, maar overleg in elk geval met je orthodontist over de gevolgen van het vroegtijdig stoppen met je behandeling. Vraag in elk geval of er naast cosmetische gevolgen nog gevolgen kunnen zijn voor je kaakgewrichten of gebitselementen door een minder optimale occlusie en belasting. Als je nu nog in de groei bent, zorg er dan voor dat je er heel zeker van bent dat je geen spijt krijgt van deze beslissing. Eenmaal uitgegroeid kan soms een overbezet alleen nog maar operatief behandeld worden. Daarbij wordt vanaf je 22e orthodontische behandeling minder vaak vergoed.

Dat brengt me op: wie betaalt je behandeling nu? Tot je 18e val je onder de verzekering van je ouders. Het kan zijn dat zij speciaal een hogere aanvullende verzekering hebben afgesloten zodat jij je orthodontie vergoed krijgt en het kan ook zijn dat ze flink bij moeten betalen voor je huidige behandeling. Als je ouders betalen voor je behandeling en/of verzekering, is het wel zo netjes om in elk geval ook met hen te overleggen hierover. Let wel: juridisch gezien mag jij gewoon zelf beslissingen nemen als je 16 jaar of ouder bent, voor de wet heb je daar dus je ouders niet bij nodig. Maar uit goed fatsoen én in het belang van een goede verstandhouding tussen jou en je ouders, is het beter dit goed met hen te overleggen.

Eerder stoppen heeft niet altijd grote gevolgen, het zou goed kunnen dat je orthodontist er ook geen echte bezwaren tegen heeft. En dan hebben je ouders dat vast ook niet. Ik heb zelf pas na m'n 20e een beugel gehad en heb uiteindelijk twee of drie maanden eerder dan gepland m'n slotjesbeugel laten verwijderen omdat ik net voor een grote operatie met lange herstelperiode stond en gewoon alvast graag van dat gedoe met die beugel af wilde. M'n orthodontist had het mooier gevonden als hij het helemaal af had kunnen werken, maar ik vind dit denk ik zelfs mooier omdat het natuurlijker staat. Het hoeft dus echt niet altijd een punt te zijn, maar zorg ervoor dat je weet hoe dat voor jouw situatie is.