Zijn nekspieren ongelijk ter hoogte van de wervelkolom, zowel links en rechts?

Ik voelde net nekspieren zowel links en rechts van de wervelkolom, net onderaan de schedel. Het viel me op dat dit bij mij niet symmetrisch liep. Nu vroeg ik me af of het hoort dat links en rechts ten opzichte van elkaar verschillen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Ideaal gezien niet, ideaal gezien zouden de linker- en rechterkant van je lichaam symetrisch zijn. Maar dat is niet zo, net zoals je heupen en schouders zijn je nekspieren niet helemaal recht. Ook is bijvoorbeeld je ene been leniger dan de andere.
Dit is bij iedereen zo, de ene kant van je lichaam is iets sterker en minder lenig dan de andere. Dit merk je dus bijvoorbeeld doordat je nekspieren niet even hoog zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat de ene kant van je lichaam iets beter is komt doordat één helft van de hersenen overheerst. Daardoor schrijf je OF links OF rechts. Als de linkerhelft overheerst schrijf je rechts en als je rechterhelft overheerst schrijf je links. Dat de ene kant van je lichaam iets afwijkt van de andere kant kun je hiermee ook verklaren. De ene kant is net iets volmaakter dan de andere kant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In theorie zijn de spieren in je nek symetrisch. Sommige liuchaamsdelen zijn asymetrisch, bijvoorbeeld omdat je er maar 1 van hebt. Je lever zit rechts, en je hart in het midden iets naar links, enzovoort. Je linker en je rechter voet, arm, hand en spieren zijn in beginsel gelijk, maar toch zijn er verschillen omdat je je voorkeuren hebt voor het bewegen of je houding. Meer gebruikte spieren zullen iets zwaarder ontwikkeld zijn dan spieren die je minder gebruikt. De rechter arm is bij veel mensen sterker dan de linker. Maar ook je houding is niet perfect rechtop. Je zult de neiging hebben waarschijnlijk om bijvoorbeeld erg rechtop te lopen, of iets gebogen, of iets naar links, of iets naar rechts. Kortom links en rechts is bij niemand precies gelijk.