Mag je Compeed blarenpleisters op open blaren plakken?

In het bijschrift stond niet dat het niet mocht, maar nou las ik net op een site dat de ellende niet te overzien is als je het wel doet.
En nou ben ik dus nogal bang dat het met die blaar niet meer goed komt.
Weet iemand hier meer over?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
70.9K

Antwoorden (4)

Compeed zorgt voor een laagje kunsthuid. Mits de wond goed schoon is gemaakt en is ontsmet kan je compeed ook over een open blaar plakken.

Het is beter om de open blaar aan de lucht te laten drogen, maar dan kan je er niet verdder mee wandelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vind de tekst "Dan is de ellende niet meer te overzien" we iets te kort door de bocht. Je moet compeed niet aanbrengen op ontstoken wonden en een open blaar kan gemakkelijk geinfecteerd worden, bijvoorbeeld door je vinger, sokken e.d. Daarom wordt op EHBO forums niet geadviseerd om compeed op open wonden te plakken.

Toegevoegd na 4 minuten:
De fabrikant geeft in ieder geval deze informatie niet (dat het ellende veroorzaakt). Compeed raakt vanzelf los, als het goed is is de huid dan ook genezen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bijgaand de tekst van tweevoeter.nl waar het advies kennelijk vandaan komt. Als je compeed al hebt geplakt, laat het lekker zitten. Als het pijn doet en de omgeving van de blaar warm wordt, zou je het er wel af moeten trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Guinie;

Ik heb wel eens zo'n pleister over een blaar geplakt die ik al stuk had gelopen en daar heb ik verder geen last van gehad, dus dat verbaast me. Sterker nog; die blaar genas erg snel zonder rare complicaties. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je maar raak moet plakken, die waarschuwing staat er niet voor nix.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een blaar heel hygiënisch behandelt, met schone handen, ontsmettingsmiddelen en steriele instrumenten en met steriel gaas droog gedept dan kun je speciale blarenpleisters als Compeed en Second Skin gewoon op die open blaar plakken. Schone wandelsokken eroverheen en verder lopen. Na een paar dagen is de boel genezen en laat de pleister los. Ik heb ze altijd bij me op lange wandelingen hoewel voorkomen (schoenen goed dicht, sokken zonder plooien etc.) natuurlijk altijd beter is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb voor het plakken m'n voeten gewassen en de blaren aan de lucht laten drogen. Daarna de pleister erop. Laten ze echt al na een paar dagen los?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan. Als je vaak een douche neemt gaat het sneller dan wanneer de huid goed droog blijft maar het lijmlaagje laat natuurlijk een keer los. Enkele dagen is voldoende om die blaar te laten genezen. Het dode huidlaagje van de blaar vormt ook al een beschermlaagje voor de diepere huidlaag eronder.
Rust? Inspanning? Huidtype? Heeft allemaal invloed... een "schoon gemaakte wond, ontsmet" zal heel anders reageren dan een open wond waar je "even compeed" op plakt. Vergeet evt. medicijngebruik niet (bloedverdunners, alcohol of andere dingen als voeding etc.)