Wat kan de oorzaak zijn van slapende armen bij langdurig warm weer?

Wanneer het langdurig warm is, heb ik vaker last van slapende armen of handen dan normaal. Niet dat ik echt slapende armen of handen heb, maar ik voel sneller en vaker de eerste aanwijzingen daarvan. Dit geldt zowel bij het in bed liggen als bij het gewoon normaal actief zijn. Het maakt ook niet uit of ik zoals nu in Nederland ben, of in een warm buitenland.

In bed bijvoorbeeld heb ik regelmatig het gevoel dat een arm net op de grens zit van een slapende arm. Ik moet de arm dan recht leggen om van dat gevoel af te komen. Normaal gesproken kan ik mijn arm zo leggen als het me op dat moment uitkomt, met hitte is dat dus lastiger.

Op dit moment heb ik hetzelfde gevoel in mijn linkerhand: ik voel de eerste aanzet tot de tintelingen die bij een slapende hand horen. Alsof mijn horlogebandje te strak zit. Maar dat is niet zo, mijn horloge zit zelfs redelijk los. Als ik mijn linkerarm even los langs het lichaam laat hangen is het gevoel snel weer verdwenen, maar het heeft de hele dag de neiging weer de kop op te steken.

Ik drink (en plas) voldoende.

Hoe kan het dat ik dit gevoel krijg als het langdurig heet is? Wat is er aan de hand, waar ligt dit aan?

Toegevoegd na 56 seconden:

Bij andere lichaamsdelen heb ik dit niet, het zijn alleen de beide armen en de beide handen.

Cryofiel
10 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Ik denk dat je gewoon wat zwelling hebt door de warmte. Dat kan vrij subtiel zijn, al merken de meeste mensen wel dat bijvoorbeeld hun ring(en) strakker zitten met de warmte. Diverse weefsels zwellen wat op, of dat nu is door het vasthouden van vocht of door het uitzetten van het weefsel of allebei. Klachten door tintelingen van spataderen bijvoorbeeld zijn vaak erger op warme dagen, door zowel het vasthouden van vocht als door het meer uitzetten van de vaten onder invloed van de warmte. Ook mensen met een carpaal tunnelsyndroom - waarbij een zenuw in de pols bekneld zit en daardoor tintelingen ontstaan - hebben soms bij warm weer meer klachten. Het kan dus best zijn dat bij jou ergens een bloedvat of zenuw voldoende ruimte heeft zolang het weer wat gematigder is, maar net niet meer wanneer het warmer is buiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien drink je 's avonds een wijntje met dit warme weer, dat kan je doorbloeding iets verstoren waardoor je handen en armen doof aanvoelen. Maar het kan ook zijn dat je anders eet dan op koelere dagen en dat je niet voldoende vitamine
B12 binnenkrijgt, dat kan ook slapende armen en handen veroorzaken. Maar het kan ook dat je anders of minder je armen beweegt, wat een beknelling van een zenuw of bloedvaatje kan veroorzaken.
Is dit allemaal niet het geval, dan is een bezoek aan de huisarts zeker aan te raden.