Kan/moet een fysiotherapeut/manueeltherapeut een hernia herkennen?

Ik loop al ruim anderhalf jaar bij de fysio voor pijnklachten in de been. Ik was toen zwanger en ben inmiddels bijna 11 maanden geleden bevallen. Omdat de klachten verergerde heb ik een verwijzing gevraagd voor een scan. Ik kom net bij de neuroloog vandaan en die deed een paar simpele test en die kon mij gelijk vertellen dat ik een hernia heb tussen de l5 en heiligbeen (l6 geloof ik) toen MRI gekregen die het bevestigde. Nu denk ik bij mijzelf had de manueel therapeut dit nu moeten herkennen en heeft hij mij te lang laten doorlopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (5)

hij kan wel je klachten in verband brengen met hernia, maar hij heeft nog steeds geen rontgen ogen...
daarvoor ben je onder een mri gemoeten...
overigens hernias kunnen goed behandeld worden door middel van therapieen...
dus hij heeft je niet onnodig door laten lopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, onnodig lang laten lopen ja, daar heeft bovenstaand antwoord gelijk in.
m,n schoonzuster is ten lange leste aan hernia geopereerd.
na de operatie toch uitvalsverschijnselen, pijn en niet lang kunnen zitten en zo.
weer verschillende keren naar het ziekenhuis, en daar werd op het laatst gezegd dat ze er maar mee moest leren leven.
via via hoorde ze van een orthomanueel arts en is daar geweest. die heeft haar wervels nagelopen en recht gezet. na vier behandelingen heeft ze geen pijn meer, ze werkt, en sport weer.
misschien is dit het overwegen waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeer zeker, met de bovenstaande antwoorden ben ik het mee eens.

zo ook,
Een oom 42 jarige leeftijd gestorven aan kanker.
Begon met last van rug.
Werd iedere keer doorgestuurd door de dokter naar de fysio, van de fysio naar de dokter enz. Dokter en zowel fysio, dachten dat dit eerst kwam door stress, verrekking van spieren in de rug. Toen mijn oom uiteindelijk doorgestuurd werd naar ziekenhuis bleek het te laat te zijn. Uitzaaiingen door het lijf van kanker. Erg slecht van dokter en fysio. Zó lang laten rondlopen, schandalig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel je tegenwoordig geen verwijzing van de huisarts meer nodig hebt stuurt de huisarts regelmatig patiënten met hardnekkige rugklachten naar de fysiotherapeut. Juist omdat die fysiotherapeut intensief met je aan de slag gaat zou de oorzaak van die rugklachten daar juist beter duidelijk kunnen worden. Soms lukt dat niet. Of dat anderhalf jaar moet duren is natuurlijk een andere vraag, evenals de remedie. Vaak heeft conservatief behandelen van een hernia de voorkeur, dus door de fysiotherapeut. Maar het is wel zo prettig als je weet wat je mankeert. Ook voor de behandeling heeft dat consequenties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk had die het wel moeten herkennen, maarr ik kan het wel begrijpen als dat niet zo is. De fysiotherapeut/manueeltherapeut richt zich echt op je been. En let eigenlijk niet op iets anders van je lichaam. En gelukkig maar want anders zouden ze weer niet goed op je been letten of waar je voor kwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik liep hier voor mijn rug en die pijn in mijn been is erbij gekomen. 1+1 is zou je zeggen.