mag je door vasten als je een natte droom heb gehad ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hangt ervan af of je 's nachts slaapt dan wel overdag. De eerste gepubliceerde vers van de Qor'an is eigenlijk Iqra, Iqra, Iqra en wat verder dat het in kern gaat over onderricht en kennis. De huidige kennis leert ons dat natte dromen eigenlijk te zien hebben met ervaringen die overdag zijn opgedaan en 's nachts verwerkt worden, maar omgekeerd ook dat het een impuls is van het lichaam die zich normaal wil gedragen en dus ook haar 'potentie' uit. 's Nachts slapen veel mensen nu dieper, omdat ze heel de dag niet eten en drinken en dan na zonsondergang hun 'schade' inhalen maar dan ook erg moe worden daarna (drinken zou bijv. eigenlijk in de huidige context wel mogen, want ook de 'kennis' staat nu ver genoeg om te weten dat je lichaam niet zo lang zonder vocht gezond blijft en dat je al 'zelfdiscipline' genoeg krijgt door te vasten op voeding alleen, maar slechts weinig Ficq-geleerden sluiten hier bij aan, omdat de grens dan te vaag wordt en zal misbruikt worden). Door diep te slapen heb je natuurlijk zelfs meer riscio op bedplassen als 'ongevalletje' en dan zou je je ook weer kunnen afvragen welk soort wassing dan hetzij 'verplicht' hetzij 'wenselijk' is, terwijl het deels een gevolg is van te extreem gaan in vasten of toch met een lichaam dat dit soort extremen niet meer gewoon is (ook als je ouder wordt, krijg je dit soort probleem van nature). In kern, kun je dit denkschema aanhouden: 1. Onwetendheid: Als je het niet weet, kun je moeilijk iets verkeerd doen. Dit omvat ook de tolerantie tegenover alle andere mensen die bijv. niet vasten, als moslim mag je je geloof niet opleggen aan anderen, idem voor Joden en Christenen overigens.
2. Als je een tekst ziet, zoek je de bedoeling ervan of bevraag je kennissen hierover als je daar niet in geschoold bent (zoals hier).
3. Als je bedoeling oprecht is, speelt het geen rol en er zijn talloze verhalen o.a. van een die niet kon laten met zijn vrouw te vrijen tijdens de vasten, of geen geld had voor niemand en uiteindelijk zelf geld kreeg om aan zijn arme familie uit te keren (zakât). Focus dus op zelfdiscipline in dezer en help je naasten zoveel mogelijk. Dan zijn dit soort details minder belangrijk. PS: Als je overdag slaapt in een normaal klimaat, denk ik dat je je meer vragen moet stellen als dit gebeurt.

Antwoorden (2)

Ja, want jij kon er niets aan doen dat jou dit gebeurde. Alleen als jij je ervan bewust was en het had kunnen voorkomen maar dat zou hebben nagelaten, dan had je het vasten verbroken.
Amadea
10 jaar geleden
Hangt ervan af of je 's nachts slaapt dan wel overdag. De eerste gepubliceerde vers van de Qor'an is eigenlijk Iqra, Iqra, Iqra en wat verder dat het in kern gaat over onderricht en kennis.

De huidige kennis leert ons dat natte dromen eigenlijk te zien hebben met ervaringen die overdag zijn opgedaan en 's nachts verwerkt worden, maar omgekeerd ook dat het een impuls is van het lichaam die zich normaal wil gedragen en dus ook haar 'potentie' uit.

's Nachts slapen veel mensen nu dieper, omdat ze heel de dag niet eten en drinken en dan na zonsondergang hun 'schade' inhalen maar dan ook erg moe worden daarna (drinken zou bijv. eigenlijk in de huidige context wel mogen, want ook de 'kennis' staat nu ver genoeg om te weten dat je lichaam niet zo lang zonder vocht gezond blijft en dat je al 'zelfdiscipline' genoeg krijgt door te vasten op voeding alleen, maar slechts weinig Ficq-geleerden sluiten hier bij aan, omdat de grens dan te vaag wordt en zal misbruikt worden). Door diep te slapen heb je natuurlijk zelfs meer riscio op bedplassen als 'ongevalletje' en dan zou je je ook weer kunnen afvragen welk soort wassing dan hetzij 'verplicht' hetzij 'wenselijk' is, terwijl het deels een gevolg is van te extreem gaan in vasten of toch met een lichaam dat dit soort extremen niet meer gewoon is (ook als je ouder wordt, krijg je dit soort probleem van nature).

In kern, kun je dit denkschema aanhouden:

1. Onwetendheid: Als je het niet weet, kun je moeilijk iets verkeerd doen. Dit omvat ook de tolerantie tegenover alle andere mensen die bijv. niet vasten, als moslim mag je je geloof niet opleggen aan anderen, idem voor Joden en Christenen overigens.
2. Als je een tekst ziet, zoek je de bedoeling ervan of bevraag je kennissen hierover als je daar niet in geschoold bent (zoals hier).
3. Als je bedoeling oprecht is, speelt het geen rol en er zijn talloze verhalen o.a. van een die niet kon laten met zijn vrouw te vrijen tijdens de vasten, of geen geld had voor niemand en uiteindelijk zelf geld kreeg om aan zijn arme familie uit te keren (zakât).

Focus dus op zelfdiscipline in dezer en help je naasten zoveel mogelijk. Dan zijn dit soort details minder belangrijk.

PS: Als je overdag slaapt in een normaal klimaat, denk ik dat je je meer vragen moet stellen als dit gebeurt.