Wat is de oorzaak van dyspraxie?

-Hoe komt het dat dingen als haren kammen en nagels knippen vaak pijnlijk zijn voor mensen met dyspraxie?
- Waarom kan iemand met dyspraxie heel veel last hebben van ongeduld?
- Waarom zijn mensen met dyspraxie vaak niet zo vergevingsgezind?
(Deze dingen heb ik op verschillende sites gelezen. Ik schijn zelf ook dyspraxie te hebben, daarom wil ik dit weten).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Dyspraxie wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de hersenen niet optimaal ontwikkeld zijn. De boodschappen uit de hersenen worden hierdoor niet goed aan het lichaam doorgegeven. Daardoor ontstaan verschillende soorten problemen. Bij de coördinatie van bewegingen en het uitvoeren van handelingen. Ook maakt dyspraxie het moeilijk om nieuwe motorische vaardigheden aan te leren. Elke nieuwe taak moet worden geleerd en keer op keer herhaald. Motorische vaardigheden worden niet zo snel automatisch.

Het effect van dyspraxie is voor iedereen anders. Er zijn lange lijsten met symptomen maar niemand heeft ze allemaal. Er staat onder andere op:
- Gevoelige tastzin: kleding kriebelt of zit niet prettig, aanraking is niet fijn en haarkammen is een drama.
- Emoties worden soms wat overdreven, ze zijn snel geïrriteerd en ongeduldig.
- Instructies worden niet of verkeerd opgevolgd. Alleen wanneer een instructie wordt opgedeeld in deeltaken lukt het soms deze uit te voeren.

Het probleem is niet de intelligentie. Maar er is vaak wel een groot hiaat tussen het verstand en de sociale vaardigheden. Hierdoor kan contact met leeftijdgenoten moeizaam zijn en lopen ze risico om te worden gepest.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hoe komen die symptomen dan als de hersens niet optimaal ontwikkeld zijn???
Amadea
12 jaar geleden
Er zijn blijkbaar geen goede zenuwverbindingen aangelegd, of die zijn overgevoelig voor prikkels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar die symptomen komen ook voor bij autisme en hooggevoeligheid. Het loopt allemaal in elkaar over.