Is het waar dat in nederlands drinkwaterleidingen fluoride inzit? En als ja is dan ook dat water in flessen fluoridewater?

Ik wil graag weten op dat verhaal klopt dat in nederlandse drinkwater fluoride inzit?
En als het zo is,is dat water wat ik in de supermarkt koop ook met fluoride?
Ik zelf ben een echte waterdrinker omdat het gewoon gezond is,maar als ik hoor dat er fluoride inzit ben ik echt in SHOCK,om in een land waar zo veel reclame gemaakt word over gezondheid en dan fluoride aan de bevolking geeft, is dan en groote skandal.
Als het echt waar is vind ik het niet te geloven om fluoride is een gevaarlijk gif dat een tijdbom is voor mens en dier.
Je kunt er op later tijdschip heel erg ziek van worden en er allemaal lichamelijke en geestelijke klachten van krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar heb je dat vandaan, dat fluoride zo gevaarlijk zou zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nog een vraag: waar haal je vandaan dat er in Nederland fluoride in het drinkwater zou zitten?

Het beste antwoord

In Nederland wordt geen fluoride meer aan het water toegevoegd. Ook niet aan flessen water.

In sommige landen, met name Ierland, de Verenigde Staten en Canada wordt een deel van het drinkwater wel gefluorideerd.
Bronnen:
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, in het Nederlandse drinkwater zit geen fluoride, al nit meer sinds 1973

Een algemene opvatting die leefde in de 60-er en 70-er jaren van de twintigste eeuw was dat fluoride-ionen aangeboden in het drinkwater tandbederf kan voorkómen. Er is echter nooit wetenschappelijk aangetoond dat het innemen van fluoride tandbederf kan voorkómen. Er is wel, en overtuigend, aangetoond dat bij fluoridering van drinkwater tandbederf veel minder snel voortschrijdt.

Juist de tandartsen waren sterk voor fluoridering van drinkwater.

Op 22 juni 1973 maakte de Hoge Raad een einde aan de fluoridering van drinkwater.

Het innemen van (veel te veel) fluoride kan schade aan de gezondheid berokkenen.
Als je geen nierpatient bent, kan een beetje fluoride, zoals in tandpasta's echt geen kwaad.

Toegevoegd na 12 minuten:
Flessen water, die je in de supermarkt koopt, is niet van betere kwaliteit dan het Nederlandse kraanwater.
Wel zitten daar vaak mineralen in en je zou op het etiket van zo'n fles moeten kijken wat er precies in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal juist. Het valt me trouwens op dat dat onjuiste idee dat er fluoride in het Nederlandse drinkwater zit de laatste tijd weer erg vaak de kop opsteekt. Waar zou dat toch vandaan komen?
Bedenk dit, er zijn weinig plekken in de wereld waar het water ook maar van vergelijkbaar niveau is als het water dat in nederland uit de kraan komt. Spa blauw is precies hetzelfde water wat in de provincie Utrecht uit de kraan komt. Buiten de provincie Utrecht is het enige verschil de hoeveelheid kalk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna goed: Bar-le-duc en Sourcy zijn hetzelfde water als wat in Utrecht uit de kraan komt, Spa komt uit de Hoge Venen.