Waarom is lichamelijke beweging belangrijk bij een delier?

Ik las dat het belangrijk is om bij een delier bedlegerige patiënten minimaal drie keer per dag te laten bewegen. Waarom?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K

Antwoorden (1)

Minstens drie maal daags uit bed en bewegen geldt voor iedere ziekenhuisopname waarbij men lange tijd in bed moet liggen maar geen strikte bedrust is voorgeschreven. Dit geldt dus niet specifiek voor delier bedlegerige patiënten.
Als u lange tijd in bed moet liggen tijdens een ziekenhuisopname is het mogelijk dat u een complicatie (= nadelig gevolg) van bedrust krijgt. Slechte bloeddoorstroming met als gevolg doorligging. Functieverlies treedt op door bedlegerigheid. De spiermassa neemt in snel tempo af en daarmee de spierkracht en algehele conditie van de patiënt.
Het belangrijkste advies om complicaties van bedrust mee te helpen te voorkomen, is: zoveel mogelijk uit bed en bewegen! De ziekenhuizen stimuleren de patiënten om minimaal drie keer per dag het bed te verlaten en minstens 20 minuten te bewegen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier heb je het waarschijnlijk gelezen. Het verstoren van de mobiliteit moet zoveel als mogelijk worden voorkomen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Driemaal per dag betekent in de praktijk: iedere vier uur.