Stel, ik ben in diepe slaap terwijl ik mij toevallig bewust ben dat ik een nare droom heb, kan ik mijzelf dan wekken?

Het is wel eens gebeurd, dat ik tijdens mijn droom er achter kwam dat ik in een droom was. Ik wilde een eind maken aan die droom en maakte mijzelf wakker. Misschien zat ik toen in een lichte slaapfase. Maar als ik in een diepslaap zit in dezelfde situatie, kan ik mij dan ook mijzelf wakker maken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja je kan leren controle over je dromen te krijgen. Dit heet lucide dromen. Dit moet je jezelf aanleren en daarover staan honderden video's op youtube. Ik kan het wel uitleggen maar je kan beter een filmpje kijken.

Sommige mensen kunnen dat heel bewust, bij anderen gebeurt het min of meer vanzelf. Soms worden mensen 'van schrik' wakker zodra ze zich realiseren dat ze een lucide droom hebben (=jezelf bewust zijn van het feit dat je droomt tijdens de droom) en anderen hebben er bepaalde technieken voor. Heel internet staat er vol van dat als je doodgaat in een droom, je vanzelf wakker wordt. Ik weet niet of dat klopt, en ik denk eigenlijk eerder dat je gewoon in een andere droom (eventueel niet-lucide of een droomloze slaap) terecht komt. Daarnaast vind ik het een beetje vreemd om mezelf van kant te maken, al is het in een droom. Ik zou ook nooit iemand anders doden in een droom, maar dat is een andere discussie. (O ja, ik droom dus vaak lucide.) Maar jezelf bewust wakker maken kan prima. Ik doe dat alleen tegen de ochtend - of als ik denk dat het bijna ochtend is. Het mooie aan een lucide droom is namelijk dat je hem zelf kunt sturen, dus als je het niet leuk vindt, stuur je gewoon je droom een andere kant op. Maar wil je toch wakker worden, dan kun je één van de volgende dingen proberen: -hard roepen of denken: "ik wil wakker worden" -je ogen heel stijf dichtdrukken of heel snel proberen te knipperen met je ogen -proberen je lichaam te voelen zoals je in bed ligt, dus eigenlijk teruggaan naar de realiteit, je kunt ook proberen om je eigen slaapkamer voor je te zien of je te focussen op de geluiden die je in je kamer hoort (als die er zijn: bij dromen worden de geluiden meestal geïntegreerd in je droom waar je je al dan niet van bewust kunt zijn, zodra ik me focus op de geluiden en hun wérkelijke oorsprong, word ik altijd vanzelf wakker) -heel intens proberen om een arm of been te bewegen - al weet ik niet of dit werkt als je echt midden in de droom bent en je niet meer bewust bent van je eigen slaapverlamming Eigenlijk gaat het erom dat je probeert om weer contact te maken met de realiteit zoals je die niet ervaart in je droom: je lichaam, je bed, je omgeving en de geluiden om je heen, of je proberen te herinneren wat je de volgende dag gaat of moet doen (best lastig in een droom vind ik, maar als het lukt ben ik dus ook zo bewust dat ik gemakkelijk wakker kan worden).

Als ik een nare droom heb waarvan ik door heb dat ik droom, maak ik mezelf altijd dood in de droom, zoals van gebouwen afspringen etc.Klinkt misschien een beetje vreemd XD maar werkt wel, iig bij mij dan

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100