Stel, ik ben in diepe slaap terwijl ik mij toevallig bewust ben dat ik een nare droom heb, kan ik mijzelf dan wekken?

Het is wel eens gebeurd, dat ik tijdens mijn droom er achter kwam dat ik in een droom was. Ik wilde een eind maken aan die droom en maakte mijzelf wakker. Misschien zat ik toen in een lichte slaapfase. Maar als ik in een diepslaap zit in dezelfde situatie, kan ik mij dan ook mijzelf wakker maken?

10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Ja je kan leren controle over je dromen te krijgen. Dit heet lucide dromen. Dit moet je jezelf aanleren en daarover staan honderden video's op youtube.
Ik kan het wel uitleggen maar je kan beter een filmpje kijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet het jezelf niet altijd aanleren hoor. Ik wist tot voor kort niet eens dat dit mogelijk was, ik droom al jaren met enige regelmaat lucide.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik ook maar als je het aanleert heb je volledige controle en dat voelt toch heeel anders dan wat je normaal soms hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik lucide droom, heb ik ook volledige controle. Ik kan vantevoren plannen wat ik wil gaan doen in m'n droom, en ik kan ook als ik ga slapen direct een lucide droom 'binnenstappen'. Daar heb ik nooit iets voor hoeven aanleren. Wat is er dan zo anders als je jezelf bepaalde technieken aanleert, wat je niet kunt als 'spontaan' lucide dromer?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je al volledige controle hebt tsja... Dan heb je veel geluk. En hoef je inderdaad niks meer aan te leren. Vroeger toen ik nog niks had aangeleerd kon ik heel soms dingen aanpassen en lucide dromen dus geen volledige controle.
Sommige mensen kunnen dat heel bewust, bij anderen gebeurt het min of meer vanzelf. Soms worden mensen 'van schrik' wakker zodra ze zich realiseren dat ze een lucide droom hebben (=jezelf bewust zijn van het feit dat je droomt tijdens de droom) en anderen hebben er bepaalde technieken voor. Heel internet staat er vol van dat als je doodgaat in een droom, je vanzelf wakker wordt. Ik weet niet of dat klopt, en ik denk eigenlijk eerder dat je gewoon in een andere droom (eventueel niet-lucide of een droomloze slaap) terecht komt. Daarnaast vind ik het een beetje vreemd om mezelf van kant te maken, al is het in een droom. Ik zou ook nooit iemand anders doden in een droom, maar dat is een andere discussie. (O ja, ik droom dus vaak lucide.)

Maar jezelf bewust wakker maken kan prima. Ik doe dat alleen tegen de ochtend - of als ik denk dat het bijna ochtend is. Het mooie aan een lucide droom is namelijk dat je hem zelf kunt sturen, dus als je het niet leuk vindt, stuur je gewoon je droom een andere kant op. Maar wil je toch wakker worden, dan kun je één van de volgende dingen proberen:
-hard roepen of denken: "ik wil wakker worden"
-je ogen heel stijf dichtdrukken of heel snel proberen te knipperen met je ogen
-proberen je lichaam te voelen zoals je in bed ligt, dus eigenlijk teruggaan naar de realiteit, je kunt ook proberen om je eigen slaapkamer voor je te zien of je te focussen op de geluiden die je in je kamer hoort (als die er zijn: bij dromen worden de geluiden meestal geïntegreerd in je droom waar je je al dan niet van bewust kunt zijn, zodra ik me focus op de geluiden en hun wérkelijke oorsprong, word ik altijd vanzelf wakker)
-heel intens proberen om een arm of been te bewegen - al weet ik niet of dit werkt als je echt midden in de droom bent en je niet meer bewust bent van je eigen slaapverlamming

Eigenlijk gaat het erom dat je probeert om weer contact te maken met de realiteit zoals je die niet ervaart in je droom: je lichaam, je bed, je omgeving en de geluiden om je heen, of je proberen te herinneren wat je de volgende dag gaat of moet doen (best lastig in een droom vind ik, maar als het lukt ben ik dus ook zo bewust dat ik gemakkelijk wakker kan worden).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Meestal ben ik tijdens dromen mij er niet van bewust dat ik droom. Dus dan komt het ook niet bij mij op om mijn dromen te sturen of mijzelf te wekken. Heel af en toe komt dat bewust dromen bij mij voor. Ik heb (haast) nooit dat ik dan een droom kan sturen, hooguit mijzelf wekken. Maar kan dat zelf wekken ook als die droom in een periode van diepe slaap zit? Dat zou in de beginfase van de nachtrust moeten zijn. Of droomt een mens niet in diepe slaap?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan het einde van de nacht heb je inderdaad meestal meer blokjes REM-slaap (rapid eye movement, wordt ook wel de 'droomslaap' genoemd) en komen minder diepe slaapfases voor. De meeste REM-slaap zit dus aan het einde van de nacht, hoewel het ook goed mogelijk is om aan het begin van de nacht REM- of droomslaap te hebben. De REM-slaap duurt dan korter. Maar de REM-slaap is een lichtere slaapfase, één van de lichtste zelfs. Nu zijn er wel aanwijzingen dat er in de wat diepere slaapfases ook soms dromen voorkomen, hoewel ik niet zeker weet of dat echt is aangetoond. In elk geval zijn die dromen dan minder levendig en worden ze minder vaak onthouden, terwijl iemand die uit de REM-slaap gewekt wordt, veel vaker zal vertellen dat hij net midden in een droom zat. Het komt ook voor dat iemand een droom vertelt wanneer hij uit een diepere slaapfase wordt gewekt, maar het is onduidelijk of dat een droom is uit een (eerdere) REM-fase of dat er echt droomactiviteit is in diepere slaapfases. Dus, antwoord op je vraag: het is niet zeker of er droomactiviteit optreedt tijdens diepere slaap. In elk geval treedt de meeste slaap op tijdens de REM-slaap, een lichtere slaap. Daarom kan het ook helpen om jezelf heel bewust naar je werkelijke omgeving te sturen om weer wakker te worden: je bent eigenlijk al heel dicht bij het wakker zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens is dan dus de vraag: "stel, ik ben in diepe slaap en.." niet helemaal juist. Maar als je diep in je droom zit en moeilijk wakker kunt worden, kan het zeker wel vóelen alsof je heel diep slaapt! Wat je ook kunt doen, is proberen om de droom dus te sturen als je je bewust wordt van het feit dat je droomt. Soms helpt het om simpelweg te denken "nee, dit niet", of om je te focussen op een ander thema waar je graag over wilt dromen. Ik bedenk soms de avond vantevoren waar ik graag over wil gaan dromen als ik lucide ben. Ik droom lang niet altijd lucide maar wel met enige regelmaat, en áls het dan gebeurt, weet ik alvast wat ik wilde gaan doen. Zelfs vliegen, bergbeklimmen en het uitproberen van je seksuele fantasieën (lol) gaat een keer vervelen namelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je automatisch wakker word als je in je droom dood gaat geldt in elk geval niet voor mij. Ik ga heel vaak dood op de gekste manieren of ik maak mezelf van kant, en dan droom ik verder dat ik bewusteloos in het ziekenhuis lig. Ik probeer me in te denken wie er op bezoek zouden komen en wie er verdrietig zouden zijn. Ik heb zelfs een keer gedroomt dat ik in een crematie oven lag en dat ik mijn huid zag verbranden.
Ik word bijvoorbeeld wel van schrik wakker als ik droom dat ik struikel of als ik ergens tegenaan loop, maar ik kan mezelf niet wakker maken. Ik heb volgens mijn nacht camera ook de neiging af en toe mijn bed uit te stappen en naar de keuken te lopen, terwijl ik slaap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessante aanvulling, je reactie. Het is echt iets wat je overal leest en wat blijkbaar veel mensen voor waar aannemen, dat als je doodgaat in een droom je vanzelf wakker wordt. Ik kon me daar al weinig bij voorstellen, zéker als je lucide bent. Je wéét dan toch immers dat je niet echt doodgaat? Daarbij zijn sommige dingen waarvan je écht geen idee hebt hoe het is, soms moeilijk om te construeren in een droom. Al verbaas ik me regelmatig over mijn eigen onderbewuste creativiteit hoor, maar bij doodgaan in een droom denk ik inderdaad dat je gewoon verder droomt of dat je brein er iets geks van maakt omdat er nu eenmaal geen goed referentiekader bestaat voor 'dood zijn' en hoe dat eruit moet zien. In het beste geval denk ik dat je wakker wordt in je droom, dus denkt dat je wakker bent maar gewoon in een andere droom terecht komt. Trouwens, vind jij het niet vreemd om jezelf van kant te maken als je lucide droomt? Ik zou dat nooit doen, vind het gewoon vreemd om dingen te doen waarvan ik vind dat ik ze op ethische gronden als ik wakker ben nooit zou moeten doen. Je droomt dan weliswaar, maar je bent toch bewust. Ik heb dan ergens het idee dat ik tot op zekere hoogte wel verantwoordelijk ben voor wat ik doe. Mezelf of een ander doden vind ik daar niet echt in passen eigenlijk. Ik kan het niet echt goed beredeneren omdat het natuurlijk gewoon een droom is en in dromen bijna alles kan, maar toch: het voelt niet OK.
Als ik een nare droom heb waarvan ik door heb dat ik droom, maak ik mezelf altijd dood in de droom, zoals van gebouwen afspringen etc.Klinkt misschien een beetje vreemd XD maar werkt wel, iig bij mij dan