Zit er in Antibiotica Chlamydia 1dags kuur stoffen die ook in asperine zitten?

Ik weet de naam niet precies maar het word veel gebruikt en werkt het beste tegen Chlamydia , maar zitten er ingredienten in die ook in asperine of paracetamol zitten ? Want die mag ik Helemaal niet! Het zijn 2 pillen die ik op 1 dag moet nemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
En mag je daar bij Wiet of Hasj bij roken? Als je een kuur van een week hebt?

Toegevoegd na 2 minuten:
En mag je daar bij Wiet of Hasj bij roken? Als je een kuur van een week hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Dat zal azitromycine (zithromax) zijn? Dat is tenminste het eerste keus middel voor Chlamydia. Op zich maakt het niet uit, voor welk antibioticum ook geldt dat de werkzame stof totaal anders is dan aspirine of paracetamol. Maar het is dan wel van belang om te weten waaróm jij geen aspirine en paracetamol (toch twee heel verschillende middelen) mag. Als je dat niet mag vanwege een gestoorde nierfunctie, dan zul je ook met dit middel op moeten passen. Maar je arts zou dat dan moeten weten, en je apotheek ook. En als je allergisch reageert op iets, dan is het van belang om te weten of dat is op de werkzame stof van aspirine en paracetamol, of op één van de vulstoffen. Als dát namelijk zo is, dan zou het goed kunnen dat die vul- of hulpstof ook zit in het middel dat je nu hebt mee gekregen. En als er nog weer een heel andere reden is waarom je geen aspirine of paracetamol mag.. dan kan het antwoord op de vraag wéér anders zijn.

Kortom: afhankelijk van waaróm jij geen aspirine en paracetamol mag, moet je even overleggen met de apotheek of (dienstdoende) arts. Zonder te weten waarom jij deze middelen niet mag én welk middel je precies hebt gekregen, is die vraag absoluut niet te beantwoorden. En als we dat wel zouden weten, bestaat de kans dat we het nog steeds niet zouden kunnen beantwoorden.

En het blowen: ook dat is niet te beantwoorden, zeker zonder zeker te weten welk middel je hebt mee gekregen. Ik zou het gewoon even niet doen: antibiotica geeft bijna altijd bijwerkingen, en als je daar ook andere dingen bij gaat gebruiken kan dat soms elkaar versterken en dan niet meer waar welke symptomen of klachten nu vandaan komen.

Toegevoegd na 1 uur:
Sorry, er was wat weggevallen. Laatste zin moet zijn: dan *weet je* niet meer waar welke symptomen.. etc.. vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat verklaart dan ook waarom je geen paracetamol mag, dat staat berucht om z'n bijwerkingen op de lever bij langdurig gebruik of overdosering. Maar in dat geval moet je wel echt overleggen met je arts of apotheker. Als je inderdaad azitromycine hebt gekregen, geldt daarbij dat er voorzichtigheid is geboden bij leverfunctiestoornissen. (uit de tekst van het farmacotherapeutisch kompas: "Voorzichtig bij bestaande leveraandoeningen: de leverfunctie onderzoeken indien een zich snel ontwikkelende asthenie ontwikkelt in samenhang met icterus, donkere urine, bloedingsneiging of hepatische encefalopathie." Ik weet nog steeds niet welk middel je nu hebt gekregen, maar bij bijna elk middel dat bij Chlamydia wordt gebruikt, geldt dat er extra voorzichtigheid nodig is bij leverfunctiestoornissen. Naast de eerste keusmiddelen zijn er nog wel vier of vijf die effectief kunnen zijn, en je arts of apotheker zal dan moeten uitzoeken welk middel in jouw situatie het minst schadelijk is, en of er dan extra controles nodig zijn. Ben je bij de GGD geweest, of een SOA-poli? Vanwege je leverproblemen zou ik je toch aanraden om dit in overleg te doe met je huisarts of specialist, omdat in jouw geval het belangrijk is dat er iemand is die jouw hele medische geschiedenis kent en die niet enkel en alleen kijkt naar de SOA en bijbehorende medicatie. Heel vervelend, maar je moet gewoon een goede behandeling krijgen voor de chlamydia zonder dat je lever daar extra onder lijdt, dat is belangrijk.