Hoe kan het dat ik soms groen en oranje door elkaar haal?

"Maar goed dat die vrouw een groen hesje aan heeft dan is ze goed te zien" zei ik vanmiddag. De vrouw had echter een oranje hesje aan. Soms haal ik die 2 kleuren wel eens door elkaar. Als ik me er bewust van ben gaat het gewoon goed. Maar het kan zomaar opeens gebeuren dat ik weer tegen iets zeg dat het oranje is i.p.v. groen of andersom.

Iemand een idee hoe dat kan?
Ik heb het alleen met de kleuren groen en oranje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Cryofiel
11 jaar geleden
Haal je ze door elkaar omdat ze voor jou heel erg op elkaar lijken? Of is voor jou groen en oranje net zo verschillend als geel en blauw?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit heb ik ook.. met rood en blauw.
Cryofiel
11 jaar geleden
@samsung93, ben jij Marikehazenberg?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, haal je de woorden door elkaar of de kleuren.
Is het het eerste, houd je vast, dat wordt alleen maar erger....... ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@cryofiel: ze haalt ook gebruikersnamen door elkaar ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik noem al zo lang ik me kan heugen een klok een lamp en vice versa. Geen idee waarom want ik weet echt het verschil wel net als jij met de 2 kleuren. Als ik jou was zou ik me er niet druk over maken,doe ik ook niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het ook met blauw en groen terwijl ik zeker niet kleurenblind ben, ook niet in de minste vorm.

Het beste antwoord

Je hebt (soms) last van woordvindingsproblemen, dat komt bij heel veel mensen voor en kan volstrekt normaal zijn. Het komt ook voor bij mensen met een hersenaandoening.

Bij jou lijkt mij punt 3 van toepassing:
Woordvindingsproblemen kunnen zich op verschillende manieren manifesteren maar één kenmerk is algemeen: het bedoelde woord is wel in het lexicon aanwezig en wordt niet gevonden. Doorgaans gaat het om een tijdelijk afgesloten zijn van de toegang. De verschillende manieren zijn:
1 het doelwoord wordt niet gevonden;
2. het juiste woord wordt niet bereikt; wel merkt de spreker dat er andere woorden te binnen schieten. Deze lijken: of in betekenis op het doelwoord, of in klank op het doelwoord, of in klank en betekenis samen op het doelwoord, of soms niet op het doelwoord;
3. de persoon vergist zich tijdens het daadwerkelijke praten en vervangt het bedoelde woord door een ander dat er op één van de zojuist beschreven manieren op lijkt.
De oorzaken zijn hetzelfde als bij punt 2 maar nu zal het vaker gebeuren dat een bestaand woord naar voren komt dat èn semantisch èn fonologisch op het doelwoord lijkt. De reden is dat deze combinatie gemakkelijker door de interne censuur komt en vervolgens uitgesproken wordt.

De meeste mensen met een normaal taalproductiesysteem overkomt het wel eens dat ze niet op een bepaald woord kunnen komen, of dat ze per ongeluk het verkeerde zeggen.

Semantische fouten manifesteren zich als slips-of-the-tongue bij gezonde mensen door onachtzame activatie van een verkeerde connectie in het semantisch gestructureerde lexicon. Door beschadiging in het semantische systeem hebben afatici een chronische dispositie om zulke semantische fouten te maken. Hier is het concept weliswaar juist, maar het concept "kiest" de verkeerde connectie en activeert zo het verkeerde lemma.

Ik heb dit gehaald uit: http://woordvinding.logopaedie.nl/wv5.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Fonologisch lijken groen en oranje helemaal niet op elkaar. Dus punt 3 is wat dat betreft niet het geval. Dat gebeurt na hersenletsel waardoor iemand last heeft van afasie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, zoals je kunt lezen kan punt 3 ook gewoon volstrekt normaal zijn. Het is alleen OOK een symptoom bij hersenletsel en dat heb ik ook al gezegd in de tweede zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder is oranje-groen een semantische fout (staat er ook in).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reacties op mijn vraag!!!

Andere antwoorden (3)

Dat kan eigenlijk alleen maar als jij een lichte vorm van kleurenblindheid hebt. Want die twee kleuren verschillen zodanig van elkaar dat er bij gewoon zienden geen meningsverschil over kan zijn. Zoals soms wel gebeurt bij kleuren die dicht bij elkaar in de buurt zitten.
In de afbeelding een klein testje. Kan jij zien welk cijfer er staat?
Plaatje bij antwoord
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me niet omdat de vraagsteller zegt: "Als ik me er bewust van ben gaat het gewoon goed."
Amadea
11 jaar geleden
Waarom denk jij dan dat vraagsteller Kleurenblind als trefwoord toegevoegd heeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou ze de vraag stellen als ze toch al weet dat ze kleurenblind is? Nou ja het zal allemaal wel maar die zin lijkt me niet van toepassing op iemand die kleurenblind is. Hoe kan iemand die kleurenblind is het de ene keer wel goed doen en de andere keer niet? Ik denk eerder dat het zoiets is als wat iggy zegt. Gewoon het verkeerde woord zeggen, had ik vandaag ook: ik wijs naar links maar roep rechts.
Amadea
11 jaar geleden
Links en rechts verwisselen is nog logisch, omdat je vaak eerst na moet denken met welke hand je schrijft voordat je de zijde correct kunt benoemen. Maar de namen van kleuren ken je al sinds je een kleuter was, dus dat kan je niet per ongeluk verkeerd zeggen. Tenzij je slechtziend bent!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kweenie, als ik rechts of links zeg denk ik totaal niet aan mijn schrijfhand... ik zoek in mijn hersenen het juiste woord, die twee woorden zitten in hetzelfde laatje en per ongeluk haal ik het verkeerde woord eruit. Dat zou ook kunnen (let wel zou kunnen, misschien bedoelde vraagsteller iets heel anders met mijn geciteerde zin) in dit geval, vraagsteller opent het laatje met kleuren maar haalt in de gauwigheid het verkeerde woord eruit. Maar goed, nogmaals: misschien lees ik iets anders in de vraag dan jij, we zullen het zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleurenblind heb ik gewoon als trefwoord erbij gezet omdat het ergens in de verte iets daarmee te maken heeft. Voor als mensen zoeken op dat woord. En het getal 2 kan ik gewoon lezen. @Nelly3: Nee alleen de kleuren haal ik door elkaar, als ik iets moet benoemen bijvoorbeeld de kleur van een mandarijntje kan ik gewoon soms groen zeggen. En daarna gaat het weer een hele tijd goed (weken/maanden) Tot ik me weer een keer vergis. @Cryofiel Groen en oranje vind ik net als geel en blauw heel verschillende kleuren. Wat @iggy42 hier beneden zegt vind ik ook wel iets om eens nader te gaan onderzoeken. Het zal misschien gewoon een rare hersenkronkel zijn ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heeft hoe dan ook niets met kleurenblindheid te maken, je ziet namelijk dat het groen is, je benoemt het alleen af en toe anders. Dat moet je dan nog eerder linken aan een storing in je taalspectrum dan aan kleurenblindheid, je maakt af en toe een bepaald contact niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh en in die afbeelding zie ik een duidelijke 2, jullie ook?
Amadea
11 jaar geleden
Zou het dan een soort tic kunnen zijn. Dat iets in jouw hoofd roept dat je groen moet zeggen, terwijl je best wel weet dat het oranje is?
Het kan ook wat optische afasie genoemd wordt zijn, een benoemingsstoornis in de hersenen, de visuele herkenning van in dit geval kleuren is intact maar het benoemen ervan mislukt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo!

Niet alle zintuigcellen in ons netvlies zijn eender.
Bepaalde zintuigcellen, naar hun vorm staafjes genoemd, zijn gevoelig voor alle kleuren zichtbaar licht.
Andere zintuigcellen, naar hun vorm kegeltjes genoemd, zijn kleurselectief.
We hebben drie soorten kegeltjes, die gevoelig zijn voor respectievelijk rood, groen en blauw.

Als je dus niet chronisch dit probleem ervaart maar wel met een zekere regelmaat, is het wel zo verstandig dit concept van je oog eens nader te laten onderzoeken?
Een opticien kan in dit geval een uitkomst bieden vooral omdat een oog test gratis en snel is.

Als die iets ziet wat afwijkt van het gezonde, heb jij in iedergeval een handvat, als hij niks herkend wat afwijkt van gezond, weet je in iedergeval dat het niet aan je ogen ligt.
En dan kan je daarmee met die vraagstuk naar je huisarts.

Gr Gaelwyn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien wel even handig om er nog bij te vermelden (stom ook dat ik dat niet eerder heb gedaan) Ik heb een lui oog. Met mijn linker oog zie ik nog maar voor 50% volgens de opticien. Met mijn rechteroog kijk ik dus het meest. Dus daar verandert de zaak waarschijnlijk wel iets van...