Hoe kan het dat ik soms groen en oranje door elkaar haal?

"Maar goed dat die vrouw een groen hesje aan heeft dan is ze goed te zien" zei ik vanmiddag. De vrouw had echter een oranje hesje aan. Soms haal ik die 2 kleuren wel eens door elkaar. Als ik me er bewust van ben gaat het gewoon goed. Maar het kan zomaar opeens gebeuren dat ik weer tegen iets zeg dat het oranje is i.p.v. groen of andersom.

Iemand een idee hoe dat kan?
Ik heb het alleen met de kleuren groen en oranje.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je hebt (soms) last van woordvindingsproblemen, dat komt bij heel veel mensen voor en kan volstrekt normaal zijn. Het komt ook voor bij mensen met een hersenaandoening. Bij jou lijkt mij punt 3 van toepassing: Woordvindingsproblemen kunnen zich op verschillende manieren manifesteren maar één kenmerk is algemeen: het bedoelde woord is wel in het lexicon aanwezig en wordt niet gevonden. Doorgaans gaat het om een tijdelijk afgesloten zijn van de toegang. De verschillende manieren zijn: 1 het doelwoord wordt niet gevonden; 2. het juiste woord wordt niet bereikt; wel merkt de spreker dat er andere woorden te binnen schieten. Deze lijken: of in betekenis op het doelwoord, of in klank op het doelwoord, of in klank en betekenis samen op het doelwoord, of soms niet op het doelwoord; 3. de persoon vergist zich tijdens het daadwerkelijke praten en vervangt het bedoelde woord door een ander dat er op één van de zojuist beschreven manieren op lijkt. De oorzaken zijn hetzelfde als bij punt 2 maar nu zal het vaker gebeuren dat een bestaand woord naar voren komt dat èn semantisch èn fonologisch op het doelwoord lijkt. De reden is dat deze combinatie gemakkelijker door de interne censuur komt en vervolgens uitgesproken wordt. De meeste mensen met een normaal taalproductiesysteem overkomt het wel eens dat ze niet op een bepaald woord kunnen komen, of dat ze per ongeluk het verkeerde zeggen. Semantische fouten manifesteren zich als slips-of-the-tongue bij gezonde mensen door onachtzame activatie van een verkeerde connectie in het semantisch gestructureerde lexicon. Door beschadiging in het semantische systeem hebben afatici een chronische dispositie om zulke semantische fouten te maken. Hier is het concept weliswaar juist, maar het concept "kiest" de verkeerde connectie en activeert zo het verkeerde lemma. Ik heb dit gehaald uit: http://woordvinding.logopaedie.nl/wv5.htm

Dat kan eigenlijk alleen maar als jij een lichte vorm van kleurenblindheid hebt. Want die twee kleuren verschillen zodanig van elkaar dat er bij gewoon zienden geen meningsverschil over kan zijn. Zoals soms wel gebeurt bij kleuren die dicht bij elkaar in de buurt zitten. In de afbeelding een klein testje. Kan jij zien welk cijfer er staat?

Het kan ook wat optische afasie genoemd wordt zijn, een benoemingsstoornis in de hersenen, de visuele herkenning van in dit geval kleuren is intact maar het benoemen ervan mislukt.

Hallo! Niet alle zintuigcellen in ons netvlies zijn eender. Bepaalde zintuigcellen, naar hun vorm staafjes genoemd, zijn gevoelig voor alle kleuren zichtbaar licht. Andere zintuigcellen, naar hun vorm kegeltjes genoemd, zijn kleurselectief. We hebben drie soorten kegeltjes, die gevoelig zijn voor respectievelijk rood, groen en blauw. Als je dus niet chronisch dit probleem ervaart maar wel met een zekere regelmaat, is het wel zo verstandig dit concept van je oog eens nader te laten onderzoeken? Een opticien kan in dit geval een uitkomst bieden vooral omdat een oog test gratis en snel is. Als die iets ziet wat afwijkt van het gezonde, heb jij in iedergeval een handvat, als hij niks herkend wat afwijkt van gezond, weet je in iedergeval dat het niet aan je ogen ligt. En dan kan je daarmee met die vraagstuk naar je huisarts. Gr Gaelwyn

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100