mag je om een vrouwelijke kinderarts vragen?

Er is geadviseerd om een onderzoek te laten doen bijzijn zoontje door een kinderarts. Mijn zoontje is bang voor vreemde mannen, en dus ook artsen. Mag je vragen om een vrouwelijke kinderarts?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja dat mag natuurlijk, als je die reden maar opnoemt dan zullen ze er vast geen probleem van maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor, mag je altijd vragen. je moet er wel rekening mee houden datje dan misschien een langere wachttijd hebt (als ze bij nieuwe patiëntjes normaal gesproken de eerste open plaats in een agenda pakken als er meerdere kinderartsen zijn)
anneliez
10 jaar geleden
Hoi Woody,

Ik snap jou situatie heel goed en is zeer herkenbaar voor mij/ons dit in verband met autisme. Mensen met autisme zijn ook vaak (extreem) angstig voor ziekenhuis en alles wat daarmee te maken heeft. En niet elke arts kan goed omgaan met mensen die heel angstig zijn voor hen, onderzoeken die mogelijk moeten gebeuren en het grote ziekenhuis waarin dit alles gebeurd. Wat ik jou als advies zou willen geven is: bel even met de poli van de kinderartsen en leg aan de mevrouw van het secretariaat uit dat jou zoontje erg angstig is en dat het voor jou maar vooral voor hem belangrijk is dat jullie een arts krijgen die goed om kan gaan met kinderen die erg angstig zijn voor het ziekenhuis, onderzoeken en artsen en dat jou ervaring is dat wanneer jullie een vrouwelijk arts krijgen jou zoontje veel minder angstig is en dat het daarom voor hem belangrijk is dat hij gezien word door een vrouwelijke arts, zeker omdat er ook een onderzoek moet plaats vinden is dit voor jou zoontje erg belangrijk om het voor hem zo min mogelijk vervelend te maken.
Ik weet zeker dat wanneer jij dit goed uit weet te leggen aan de mevrouw van het secretariaat wanneer je even belt met de poli van de kinderartsen dat ze wel bereidwillig zijn om jullie te helpen je zoontje door te verwijzen naar een vrouwelijke arts. Als jij daarvoor een goede reden hebt (en dat heb jij) zullen ze daar vast een goede oplossing voor zoeken.
Mocht het in het uiterste geval toch zo zijn dat ze jou vraag niet serieus nemen of dat ze niet bereid is een vrouwelijke arts voor te schrijven, dan zou je altijd nog de keuze kunnen maken om naar een ander ziekenhuis te gaan.
Omdat jou zoontje al zo angstig is, is het belangrijk dat het zo min mogelijk traumatisch voor hem verloopt. Maar aller eerst zou ik jou adviseren om even met de poli van de kinderartsen te bellen en daar jou verhaal/probleem voor te leggen en vervolgens vragen of jullie misschien doorverwezen kunnen worden naar een vrouwelijke arts.

Tipje: bijna elk ziekenhuis heeft wel een website. Op de website kun je bij specialisten kijken, in jou geval kies je dan voor kindergeneeskunde of kinderartsen.
Sommige ziekenhuizen hebben namelijk de artsen die bij hun werkzaam zijn met naam en foto op hun website staan. Zo kun je kijken welke kinderartsen er werkzaam zijn bij jullie.
Vergeet er niet bij te zeggen als je belt dat je graag een arts wil die goed om kan gaan met kinderen die erg angstig zijn, niet elke arts kan hier goed mee omgaan.