is het gevaarlijk om onder een afdak waar ik veel onder zit druiven te laten groeien ivm de teken die op je kunnen vallen

teken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (5)

Teken kunnen de ziekte van Lyme dragen. Echter, de meeste teken zal je niet oplopen vanuit druiven. Meer bosrijke gebieden met hoog gras zijn lekkere tekenplekken.

Het oplopen van Lyme is ook een relatief klein risico: Minder dan 5% vd teken in nederland is besmet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het leven is gevaarlijk.
Je kunt tegenwoordig eigenlijk niet meer buiten komen.
Behalve te hard rijdende auto's en loslopende honden en eikenprocessierupsen jongens op brommers, zijn daar nu ook de teken:

Teken zitten te wachten tot een gastheer langskomt in struikgewas, bomen en op grassprieten. Teken gaan extreem zuinig met hun energie om en kunnen meer dan een jaar zonder voedsel, sommige soorten wel 5 jaar.
En dan zal jij dat net zijn.
En dan zal dat net een exemplaar zijn besmet met de bacterie (Borrelia burgdorferi) die de ziekte van Lyme veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teken zitten meer in gras, heide en bos. Ze houden van een vochtige omgeving. Ze komen tegenwoordig ook wel in stadstuinen voor. Maar je kunt rustig onder een afdak van druivenbladeren gaan zitten. Dat is niet hun favoriete leefomgeving.
13 jaar geleden
De kans dat het afdak instort zal groter zijn, dan dat je er teken in die druivenstruik (gaan) wonen en dan bovenop jouw vallen. Druivenstruiken hebben zon nodig en onder een afdak is eerder schaduw....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De praktijk is dat in Nederland vandaag de dag een groot deel van de patienten een tekenbeet oploopt in de eigen tuin of een stadspark, dat zegt al genoeg. Je moet in principe overal buiten in de natuur op je hoede zijn (zonder paniekerig te worden ...)

Teken (en dan met name de nimfen) komen meestal niet hoger dan driekwart meter boven de grond en komen meestal op eigen kracht niet verder dan een paar meter van de plaats waar ze uit het eitje kwamen. Je vindt ze dus vooral laag bij de grond in lang gras, struikgewas etc. Ze kunnen wel meeliften met knaagdieren, vogels en huisdieren of mensen en zo elders (ook in de stad) terecht komen. Volwassen teken kunnen uit de boom omlaag vallen maar dat is maar een klein deel van de besmettingen; als je meer bescherming daartegen wilt kun je in het bos een petje met flinke kraag (voor je nek) opzetten.

Waar je teken wel of niet vindt hangt niet alleen af van de omgeving (heggen, gevallen bladeren enz.) maar ook van de ecologie van de omgeving, dus of er natuurlijke vijanden zijn. Daarom is het moeilijk daarover harde uitspraken te doen.