Tot hoever gaan cilindrische afwijkingen?

Ben laatst naar de oogarts geweest, en op het briefje stond dat ik een cilindrische afwijking van -100 heb? kan dit wel??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek

Het beste antwoord

Cilinderafwijkingen (astigmatisme) gaan van 0 tot (plus en min) 180 graden. -100 kan dus.
De bedoeling is dat lichtstralen door je (bolvormige) hoornvlies gaan en zo gebroken worden dat de breking in beide richtingen gelijk is. Is dat niet zo, dan kan je oog geen goed beeld maken. De cilinder in de brillenglazen past de breking zodanig aan, dat de 'ongelijkheid' in je oog opgeheven wordt.
Meer dan 180 kan niet: 360 graden is een volledige bol, maar je oog werkt als een soort halve bol.