Ik heb sinds 2 dagen een nieuwe bril met nieuwe sterkte, sindsdien lijk ik waziger te zien zonder bril dan voorheen. Hoe kan dat?

Ik ben van +4 (L) en +4,25 met cilinder (R) naar +5 met halve cilinder (L) en +5,25 met halve cilinder (R) gegaan. Als ik nu mijn bril af doe zie ik veel minder goed dan toen ik de oude sterkte nog had. Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
4K

Het beste antwoord

Dat schijnt een bekend verschijnsel te zijn. Mijn man is er zelfs voor "gewaarschuwd" door de opticien toen hij een sterkere bril kreeg. Logisch redenerend zou het ook wel kunnen, omdat het verschil tussen "met bril" en "zonder bril" natuurlijk ook groter is geworden. Gevoelsmatig zie je dan ineens stukken minder, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Je vorige bril had niet meer de goede sterkte, maar je ervoer met bril nog wel min of meer dat je dan goed zag. Deed je hem af dan zag je natuurlijk wel een stuk minder, maar omdat je heel slecht met niet helemaal goed (met oude bril) vergeleek, leek het nog wel mee te vallen. Nu vergelijk je heel goed (nieuwe bril) met hetzelfde slechte zicht (wat al zo was), en lijkt het zicht zonder bril nu nog veel slechter. Het zit hem dus vooral in het verschil tussen zonder bril en met bril. Dat is nu groter geworden. Het is dus eigenlijk een vorm van gezichtsbedrog, om maar een toepasselijke uitdrukking te gebruiken;-)
Maar bij twijfel natuurlijk gewoon even naar de opticien gaan, om het nog een keer te laten meten. Want ik kan me voorstellen dat je het wel zeker wilt weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Is het constant? Of maar een korte tijd nadat je je bril af zet?
Bij mij is het zo dat als ik mijn bril afzet ik ongeveer 10 minuten moet wennen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even proberen hoor...!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou het wordt geleidelijk aan iets minder, maar het verdwijnt niet, zeker niet als ik iets moet lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is daarvoor niet de bril juist?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen antwoord. Het is niet fout om dit te vragen, maar doe het dan in een reactie.
Heb ik ook gehad. De oogmetingen zijn moment-opnames. Als je vermoeid bent kloppen de waardes al vaak niet meer.

Ik raad je dan ook aan om je oogmetingen te doen bij meerdere opticiens, ze verschillen nogal. wees goed uitgerust en doe de metingen als je vrij bent en in de ochtend.

Dit heeft mij geholpen aan een goede bril
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je. Ik heb mijn oogmetingen echter bij de oogarts/optometrist in het oogziekenhuis moeten laten uitvoeren. Ik heb zelfs een proefbril moeten dragen voor een uur tijd om te kijken hoe mijn ogen daarop gingen reageren. Verder heb ik een lui oog wat niet meer goedgekomen is ondanks het afplakken van het goede oog in mijn jeugd. Dus ik denk dat mijn metingen wel redelijk betrouwbaar zijn.
Ik denk dat je het nog paar dagen aan moet zien, je ogen moeten er immers aan wennen. Is het na een week nog zo? Neem dan weer contact op met je opticien of oogarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook zijn dat de brillenboer de cilinder heeft verwisseld. Je zul;t daarbij niet de eerste zijn. Naar debrillenboer gaan en jouw bril laten opmeten, zonder dat zij jouw recept erbij pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder meer terug naar de brillenboer; de afwijkingen zijn t.o.v. je vorige glazen zijn m.i. erg groot. Nieuwe meting laten doen, en ook de bril even na laten meten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja? Ik twijfel.. mijn optometrist heeft gezegd dat het een weekje kan duren eer ik gewend ben aan de bril. Maar met bril op zie ik heel scherp, hoofdpijn wordt ook al minder... Zonder bril zie ik alleen geen flikker, maar misschien is dat omdat mijn ogen zo aan een sterke bril gewend zijn nu?