Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er een oogafwijking, waarbij je van dichtbij en veraf goed zicht hebt en in het "midden" slecht zicht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is dan het midden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe ik het ander moet omschrijven!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zo'n oogafwijking bestaat, voor zover ik weet (maar wie ben ik), niet. Althans, niet van nature.

De oogafwijking kan wel optreden als bij-effect van een staaroperatie waarbij een multifocale kunstlens is geïmplanteerd. Met zo'n multifocale kunstlens kun je op twee afstanden scherp zien. Op de overige afstanden zie je minder scherp.

De twee afstanden die worden gekozen zijn normaal gesproken de leesafstand en een afstand van ongeveer 20 meter. Op die afstanden zie je dan, als de operatie goed is gelukt, helemaal scherp.

Dichterbij, verder weg, en tussen die afstanden in (zeg op vijf meter) zie je enigzins onscherp.

Dat je dichterbij wat onscherp ziet is niet zo erg: zo dichtbij kijk je zelden. Dat je verder weg onscherp ziet is ook niet zo erg: je ziet daar nog steeds scherp genoeg om verkeersborden goed te kunnen lezen.

Dat je op de tussenafstand wat onscherp ziet is ook niet zo erg: de onscherpte is vrij klein. Maar het geeft wel het door jou beschreven effect.
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat bestaat, dan heb je een centrale gezichtsuitval.


Centrale gezichtsveld uitval Foto terras, gezien door iemand met centralegezichtsveld uitval.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, da's maculadegeneratie. Dan kun je alleen nog aan de randen van je gezichtsveld dingen zien. Recht vooruit (waar je naartoe kijkt) zie je dan niets. Vraagsteller bedoelt dat je dichtbij en veraf wel scherp kunt zien, maar op afstanden daartussenin (bijvoorbeeld drie meter) onscherp ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel, Kijk eens op de site naar de foto.
Cryofiel
13 jaar geleden
Heb ik gedaan. Daaraan zag ik direct dat het om maculadegeneratie ging. Daarbij valt het midden van je gezichtsveld uit. Dat is echter niet wat de vraagsteller bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan snap ik dus de vraag niet. ;)"

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding