Waarom wordt burn-out niet begrepen?

Een collega is ziek, en ik vroeg wat hij had. Zegt zijn collega met minachting in zijn gezicht: een burn-out.

Vandaar de vraag?

Toegevoegd na 13 minuten:
Die collega van de minachting, heeft zelf ook al de nodige ziekten gehad die aan stress gerelateerd zijn (ziekte van crohn).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar haal je het eigenlijk vandaan dat de ziekte van Crohn stress gerelateerd is? De ziekte van Crohn heb je als je een overactief immuunsysteem hebt die daardoor het eigen lichaam aanvalt met ontstekingen in de darm als gevolg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij burn-out is stress de hoofdoorzaak. Bij de ziekte van Crohn is de hoofdoorzaak echt lichamelijk. Stress kan, zoals bij alle ziekten, de symptomen verergeren, maar niet meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze persoon is noodgedwongen 4 dagen per week moeten werken. Hij heeft zijn verantwoordelijkheden als manager ook moeten inleveren op advies van de specialisten. "Dat kan je dood betekenen"
Die persoon weet dus wat stress kan betekenen. Daarom heb ik dit als voorbeeld gegeven, dat ik mijn ogen burn-out niet als minachting mag worden bekeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorbeeld is wel oke, maar niet dat de ziekte van Crohn een stress-gerelateerde ziekte is. Want dat klopt dus van geen kant. Je kan er meer last van hebben, tot daar aan toe. Maar dat was dus niet geheel duidelijk in je vraag.

Het beste antwoord

Burnout wordt al decennia onderkend, maar de wetenschappelijke bevindingen zijn nog onvoldoende bekend gemaakt
dus die collega weet niet eens wat een burn out inhoud en wat de oorzaaak er van is

Toegevoegd na 1 minuut:
vaak worden geestelijke ziektes niet begrepen door anderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat mensen de 'zwakheden' van anderen niet begrijpen totdat ze er zelf tegenaan lopen.
Zoals een hoop ziektes als ingebeeld worden afgedaan. Er pas enig begrip komt als er officiële erkenning is.

Dat geldt zowel voor mensen onderling als artsen tegenover patiënten.

Soms moet je eerst zelf iets meemaken om te kunnen onderkennen dat ieder mens een breekpunt heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een burn-out is niet aan te tonen, anders dat de lijder eraan dat aangeeft, maar het kan medisch gezien NIET aangetoond worden... Daar zit het nu net...

Een gebroken been overtuigt zeer en is niet voor misverstand vatbaar... Burn-out zie je niet en kun je niet aantonen, vandaar dat er al snel een minachting bij zit bij anderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak het bijna dagelijks van dichtbij mee.
Probleem is dat mensen aan iemand met burn out niet kunnen zien er iets grondig mis is, geen mooi gips, pleisters of duidelijke laboratorium uitslagen.
Zelfde geldt voor CVS e.d.

Er wordt wel onderzoek gedaan naar fysiologische indicaties. Er zijn wel wat aanwijzingen, maar die zijn niet eenduidig, laat staan dat er consensus over bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Burn-out is een synoniem voor Sabatical als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Je hebt er dus duidelijk nooit mee te maken gehad. Geeft niet hoor. Maar als je ooit met iemand hebt moeten samenleven die een burn-out heeft, hoef je echt geen bevestiging van geneesheren of de wetenschap. Dan pas weet je wat de ander meemaakt.
"Als je het mij vraagt.."..ik vraag je dus maar niets. -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, misschien ben ik te bot. Maar mensen hebben het soms te snel over een burn-out, dit kan ook als excuus gebruikt worden om een sabatical te nemen. Omdat het geen wetenschappelijk controleerbare aandoening is weet je het nooit zeker. Mijn excuses als ik iemand beledigd heb.
Omdat het iets heel ontastbaars is voor mensen en je er ook heel makkelijk mee kunt sjoemelen. En dat zorgt ervoor dat mensen er wantrouwend tegenover staan.