Hoe kun je humoristisch overkomen of humoristisch zijn?

Is "humoristisch zijn" iets wat je hebt of kan je daar iets aan doen?

Ik ben nog al een stille eenzame jongen die weinig te vertellen heeft eerlijk gezegd, maar diep in mijn hart wil ik meer van me laten zien en wil ik best ook wel humoristisch zijn en wil ik sommige mensen ook doen lachen, maar dat lukt me precies niet...

Bestaan hier speciale technieken of therapieën voor?

Alle mogelijke tips en adviezen zijn welkom, ik zal het enorm appreciëren...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet, bestaan er geen technieken om te leren om meer "humoristisch te zijn". Maar die zijn er wel om "meer van jezelf te laten zien".
Het eerste wat in mij opkomt als ik daaraan denk, is het begrip "assertiviteit".
Daarover is vanalles te vinden op internet.
Ik zou daar eens op zoeken, als je daar meer over wilt weten. Als je meer van jezelf wilt laten zien, hoef je naar mijn idee niet geforceerd humoristisch te gaan doen, als "humor" geen eigenschap van jou is.
Je hebt vast andere goede eigenschappen, waarbij het veel natuurlijker aanvoelt als je die meer zult laten zien.

Antwoorden (5)

Nee, die zijn er niet. Gemaakte humor slaat dood als in: er valt een stilte.
Wees jezelf, maar misschien wat extra meer aandacht aan de gesprekspartner geven, zoals echt luisteren naar een antwoord.
En er zijn mensen waarvan ik niet verwacht dat ze me laten lachen (kan wel eens natuurlijk) maar waarbij ik me wel op mn gemak voel. Dat is ook heel belangrijk
11 jaar geleden
Het zit in je of niet, dat is niet aan te leren en zoals bovenstaande antwoordde..stel dat je het aanleert komt het niet natuurlijk over.
Ik kan wel een beetje aanvoelen wat jij bedoelt, ik was vroeger superverlegen en onzeker, viel absoluut nooit op en wist nooit zomaar even wat grappigs eruit te gooien, maar.... misschien dat dat ook bij jou van toepassing is, narmate ik wat zelfverzekerder/ouder werd , ging dat geleidelijk beter.
Ik ben nu absoluut niet meer introvert, eerder het tegenovergestelde dat ik zelf weleens denk... stop nou maar eens...
Dus, misschien dat het bij jou ook vanzelf komt.
Je moet wel mensen om je heen hebben waar je je prettig bij voelt, dat is het belangrijkst !!
Ik wens je veel plezier en humor toe :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"diep in mijn hart wil ik meer van me laten zien". wel... jezelf laten zien is je laten zien zoals je bent. ernstig, humoristisch... het maakt niet uit. het begint met jezelf te accepteren, ook al ben je nu stil en naar eigen zeggen eenzaam. Hou van jezelf.
Alhoewel er geen tovermiddel bestaat om een grapjas te worden, wil ik je wel enkele suggesties geven.
Vooral met de bedoeling dat je er zelf ook deugd van zal hebben.
1. Leer relativeren, ook jezelf, ook je "stille jongen" zijn.
2. Als je meer humor in je leven wil, begint dit met zelf humor in de dingen te zien. je hoeft het nog niet meteen te uiten naar anderen. aan bijna elke ergerlijke situatie is er een grappig kantje. Dus ipv je te irriteren of het te ondergaan, leer ernaar kijken (ook naar jezelf) en zoek wat grappig is.
Bedenk eens de filmscènes waarbij mensen zich ergeren in een situatie. Vaak werkt dit op de lachspieren omdat mensen zich (of iemand nabij) erin herkennen.
3. bedenk dat humor iets persoonlijks is. Als je naar anderen uit wat jij grappig vindt, is er nooit een garantie dat zij dat ook vinden.
3. Lachen, en vooral ook om jezelf kunnen lachen breekt vaak het ijs. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat je jezelf naar beneden moet halen, dus geen denigrerende opmerkingen over jezelf maken enkel en alleen om anderen te laten lachen, jezelf niet uitlachen.en ook geen "ik ben toch een speciale kerel he, hahahaha".
bv. ik zag laatst een man bij wie een parasol van een kraam vlak boven hem dichtklapte. je zag enkel zijn onderbenen en motorlaarzen nog, de rest was parasol. iedereen lachte maar de man in kwestie was zwaar in zijn ego gekrenkt... wat mensen nog meer deed lachen. en hij kwaad werd :-).
4. zeg nooit iets met de bedoeling om anderen te laten lachen. zeg wat je voelt en denkt, grappig of niet . Authenticiteit is veel belangrijker dan moeite doen om grappig te zijn.
5. De meeste mensen zijn vooral met zichzelf bezig. Dus
- ze vinden het vooral fijn als je lacht om wat ZIJ vertellen. Denk dan niet "waarom ben ik niet zo grappig en spitsvondig als zij" want dat verlamt je. Maar lach van harte (als je het grappig vindt natuurlijk), en als het een beetje grappig is glimlach dan.
- zij hebben meestal ook graag dat je een klein beetje met hen lacht. niet hen uitlachen natuurlijk, maar meer zo van "méén je dat? heb je dat gedààn? super! jij bent me nogal een kerel, hahahaha!" Ga dat best niet met de leider van de Hells Angels doen, maar meestal werkt dat wel.
succes!
liveisgreat
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
Het gaat er niet meer bij, maar het gebeurt vaak dat mensen die zichzelf niet grappig, mooi, sympathiek, vlot e.d. vinden, heel veel met zichzelf bezig zijn. ze beoordelen constant hun eigen gedrag (meestal in negatieve zin) waardoor het echte contact met anderen vaak gehypothekeerd wordt.
Daarom wilde ik die tips onder het puntje 5 er even bij vermelden omdat je op die manier ook naar anderen leert "kijken" zonder hierbij te denken "wat denken die nu wel niet van mij, oh help".
Maar doe de suggesties die bij nummer 5 staan NOOIT om te faken, zoals gezegd is authenticiteit het meest essentiële!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
woorden van ongeveer gelijke strekking zou ik gezegd kunnen hebben ..... ware het niet dat jij me voor bent :) :D
+1
liveisgreat
11 jaar geleden
bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat: mooi antwoord! plus!
liveisgreat
11 jaar geleden
bedankt beiden!
De vraag die ik eigenlijk tussen de regels bij jou lees is dat je je onvoldoende gezien en gewaardeerd voelt. Jij denkt dat dat beter zou worden als jij leert af en toe de grapjas te zijn? Klopt dat?

Volgens mij leg je teveel nadruk op dat grappig willen zijn. Er zijn veel meer manieren waardoor mensen zich gezien en gewaardeerd kunnen voelen. Misschien ben je wel heel zorgzaam of heb jij de gave dat mensen zich in jouw nabijheid snel op hun gemak voelen.

De enige manier waarop jouw kwaliteiten goed naar voren kunnen komen, is als jij vooral jezelf leert zijn. Accepteer dat je bent zoals je bent. Dan hoef je niet meer iets te zijn wat je misschien niet bent. Dat geeft rust en zelfvertrouwen, waardoor jouw echte kwaliteiten uiteindelijk vast wel uit de verf komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mooie is dat stille mensen vaak uit de hoek kunnen komen met plotselinge opmerkingen die als heel humoristisch worden ervaren. Ik kan me voorstellen dat het leven niet een en al humor kan zijn en als enigste vorm van je te uiten is het beperkt. Mogelijk kun je je aandacht richten op het trainen in vertellen wat je denkt en voelt. In jouw hoofd gebeurt mogelijk heel veel alleen heb je er geen woorden aan gegeven naar buiten. Dat kan een reden hebben zoals bv een negatief beeld wat je over jezelf kunt hebben. Of je durft geen fouten te maken om geen flater te slaan. Zo zijn er meer oorzaken te bedenken en mogelijk kun je bij jezelf nagaan wat je tegen houdt om aan iets geen woorden te geven. Een therapie is niet nodig zoals bv bij een psycholoog. Je kunt je laten coachen hierin. Het is iets in jou en daardoor kun je er met hulp ook zelf iets in veranderen. Het kan lastig zijn maar een toekomst in stilte is nog veel lastiger.
Succes en hopelijk kom je tot een goede keuze in hoe je jezelf kunt helpen.