wat moet je doen als je door je rug heen bent gezakt?

Ik loop al ongeveer 7 weken bij de fysiotherapeut met rugklachten aan de rechterkant net boven mijn bil. Volgens mijn therapeut zit mijn rug vast maar de klachten zijn nog steeds niks minder geworden na alle behandelingen die ik al heb gehad. Nu ben ik net tijdens het inpakken van de vaatwasser heel hard door mijn rug gegaan en kan ik nu niks anders dan plat liggen op bed. Ik weet niet of dit kan komen door mijn klachten die ik al had, of dat dit een kwestie van pech hebben is. Nu is mijn vraag wat ik het beste kan doen tegen het feit dat ik door mijn rug ben gegaan?

Toegevoegd na 1 dag:
Nou, vandaag (1juli) was het weer 'feest'. Ik ben vanmorgen naar de fysiotherapeut geweest (ben er met veel pijn en moeite gekomen) en die heeft gelijk de huisarts weer gebeld. Nu heb ik woensdag ochtend een afspraak bij de arts staan en die gaat mij waarschijnlijk naar het ziekenhuis doorsturen is me al verteld... afwachten dus!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De dokter bellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet je vaatwasser ook niet inpakken..

Antwoorden (3)

Zo erg heb ik het ook een keer gehad. Ik kon alleen nog maar liggen en omdraaien was er niet bij. Waarschijnlijk is er een tussenwervelschijf 'uitgebroken' en moet je oppassen dat er geen beklemming ontstaat. Je huisarts is hier niet de juiste persoon voor. De goede fysiotherapeut heeft hier veel meer verstand van. Het kan een gevolg zijn van de pijn die je al in je rug had en door een verkeerde, verkrampte houding kan dit veroorzaakt zijn. Meld dit aan je fysiotherapeut en als je een goede hebt komt hij aan huis.
Toen bij mij alles achter de rug was, gaf hij mij de raad meer buikspieroefeningen te doen, omdat dat helpt de zwakte van de rugspieren op te vangen en zal je in het vervolg ook minder kans hebben op rugproblemen.
Het beste en beterschap gewenst.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reactie! Momenteel gaat het nog niet veel beter helaas. Dan maar in bed een filmpje kijken..
Ivana
10 jaar geleden
Ze zullen wel foto's maken om een goed beeld van je problemen te krijgen. Misschien zie je er tegenop, maar het is beter dan dat het verwaarloosd en afgedaan wordt met een of andere dooddoener.
Ik wens je sterkte. Pas als je ziek bent weet je hoe fijn het is om gezond te zijn. Daar heb ik de laatste tijd ook ervaring mee, vandaar.
Nou, allereerst kan ik u met vrij grote mate van zekerheid vertellen, dat de pijn nu wel samenhangt met de klachten waar u al langer mee loopt. Door de pijn in uw rug, gaat u (bewust of onbewust) de spieren toch anders gebruiken. Door dan net even op een ongelukkige manier voorover te buigen (of een willekeurige andere beweging in de rug te maken) kan de spier dan volledig in de kramp schieten. Dit kan ongenadig veel pijn doen, kan ook doortrekken naar het been en daardoor een beeld geven dat lijkt op een hernia. Het is dan echter geen hernia, maar een pijnlijke spier. Dit kan overigens veel pijnlijker zijn dan een hernia.

Hoewel stilliggen de meest instinctieve reactie is, is dit het slechtste dat u kunt doen. Bij rugklachten is stilliggen nooit verstandig. Het beste kunt u pijnstilling nemen (liefst paracetamol, wel in goede dosering uiteraard, desnoods ander pijnstiller erbij), warmte kan helpen de spier te ontspannen (warme douche, warme kruik). Probeer ongeveer een half uur tot een uur na inname van de paracetamol voorzichtig te bewegen. Het hoeft geen grote beweging te zijn.
Daarvandaan, voorzichtig en op geleide van de pijn, de bewegingen uitbreiden. Uw lichaam laat zelf wel weten wat kan en wat niet.

Uiteraard ook bellen met de huisarts. Al is het maar voor de geruststelling. Het is namelijk bekend, dat de zorgen om dit soort klachten de klachten alleen maar doen vermeerderen. Uw huisarts kan dan ook meteen adviseren over de doseringen pijnstilling.

Meestal gaat het op zo'n manier met een paar dagen al een heel stuk beter. Aangezien u al bekend bent met rugklachten durf ik dat echter niet heel hard te beloven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reactie! Ik lig momenteel wel weer in bed. Ik ben daarstraks naar beneden geweest om even te eten, maar bij lopen en zitten krijg ik de tranen in de ogen van de pijn. Ik lig nu rustig op bed en af en toe ga ik even (proberen te) zitten en ik beweeg af en toe ook mijn benen even op het moment dat ik gewoon lig. Ik zou morgen weer naar de fysiotherapeut moeten maar ik wacht even af of dat gaat lukken om daar te komen, en anders bel ik morgen de fysiotherapeut even op om te vragen hoe en wat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan hoor. Probeer inderdaad toch een beetje te bewegen, ondanks de pijn. Zelfs een klein beetje bewegen is al veel beter dan niet bewegen, ook al zegt je gevoel misschien iets anders.
Van veel mensen hoor ik toch wel, dat warmte de pijn nog beter bestrijdt dan pijnstillers. Vergeet dus niet regelmatig een warme douche te nemen en een warme kruik ertegen aan te leggen. Dit ontspant de spieren en daardoor neemt de pijn wat af en gaat bewegen weer wat makkelijker.
Verder natuurlijk prima om de fysio erbij te laten komen, zeker omdat je daar al langer onder behandeling was. Voor advies over meer pijnstilling moet je echter wel bij je huisarts zijn. Bedenk wel, dat er veel meer mogelijk is dan alleen paracetamol.
Eventueel spierverslappers wordt wel veel gedaan, maar dit staat steeds meer ter discussie. Bovendien zou ikzelf terughoudend zijn om een 16 jarige spierverslappers te geven, maar dat mag je zelf met je huisarts bespreken. Nogmaals beterschap.
Wat mensen beschrijven als "door hun rug gaan" kunnen verschillende dingen zijn met diverse oorzaken. Bij spit zit de rug echt 'vast' en is de pijn er vaak 'ineens' in geschoten. De pijn kan gepaard gaan met uitstraling die meestal niet verder gaat dan het bekkengebied of de bovenbenen, en met 'elektrische schokjes' of plotse pijnscheuten wanneer je je bijvoorbeeld omdraait in bed of een bepaalde beweging probeert te maken. Als je pijn uitstraalt tot onder je knie kan er sprake zijn van een hernia of van ischias, waarbij er druk op de zenuw staat.

Vroeger werd vaak bedrust geadviseerd bij dergelijke rugklachten, maar intussen is gebleken dat beweging juist erg belangrijk is voor het herstel. Probeer rustige bewegingen te vinden die geen of weinig pijn doen. Voorzichtig lopen met een rechte rug is minder belastend voor je rug dan zitten. Als de pijn te erg is om goed te kunnen zitten, kun je het beste liggen afwisselen met af en toe lopen. Fietsen is ook goed voor je rug, maar dat moet natuurlijk wel veilig kunnen. Wees in elk geval voorzichtig met op- en afstappen en vermijd de komende dagen plotse (draai)bewegingen, onderuitgezakt zitten of tillen. Dus voorzichtig met je rug, maar ook rustig blijven bewegen.

Als je niet anders kunt dan liggen, ga dan in elk geval plat liggen en niet met het hoofdeinde omhoog of een stapel kussens onder je hoofd. Dan bol je namelijk je rug en dat is nu juist wat je niet wilt. Je onderrug is van nature wat hol, en die houding beschermt dan ook je wervels en tussenwervelschijven.

Het is meestal beter om goede pijnstilling te nemen zodat je wat soepeler beweegt dan om dit niet te doen. Je kunt paracetamol nemen, voor een gezonde volwassene zou ik gewoon beginnen met elke 4 uur twee stuks van 500 mg (max. 6 per dag, kortdurend zelfs tot 8). Werkt dat niet voldoende, dan kun je daar een middel als ibuprofen of naproxen bij nemen. Kijk in de bijsluiter voor de dosering. De combinatie van zo'n middel met paracetamol werkt vaak goed. Als dat niet voldoende is, bel dan je huisarts om advies. Die kan eventueel een sterkere pijnstiller of een spierverslapper voorschrijven.

Wordt de pijn met een paar dagen niet minder, bel dan sowieso even. Soms kan een manueel therapeutische behandeling de acute pijn verminderen. Je fysiotherapeut weet vast wel een collega die ook manuele therapie doet. Maar wacht eerst even een paar dagen het verloop af, normaal gezien zou met 1-3 dagen de pijn duidelijk minder zijn.