Als een mens gras eet, en het verteert niet, wat gebeurt er dan wel?

Oke, iedereen weet dat mensen geen gras kunnen verteren. Maar als mensen wel gras zouden opeten, wat gebeurt er dan wel met het gras in hun maag?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
27.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
niet veel
Ritsuka
10 jaar geleden
Komt er hetzelfde weer uit op het eind
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet veel anders dan mais, dat poep je ook weer uit als je het niet goed kauwt.

Het beste antwoord

Als je gekookt en liefst ook nog geplet gras eet, en je kauwt er héél lang op, krijg je nog wel wát voedingsstoffen binnen, maar rauw gras verteert gewoon niet, zoals je zelf al schrijft. Je poept het dus onverteerd weer uit. Je krijgt er waarschijnlijk maag- en/of darmklachten van (krampen, verstopping, diarree). Ik weet niet of er proeven mee zijn gedaan. In de praktijk eten mensen pas gras als ze al zwaar ondervoed zijn en echt niets anders hebben. Dan is het moeilijk om vast te stellen waar allerlei klachten precies door veroorzaakt worden (zie tweede bron).
Intussen eten we wel allerlei granen, zoals tarwe, rogge, haver en rijst. Dat zijn ook grassen. Maar daarvan eten we alleen de korrels, en dan ook nog eens gemalen, geplet, gekookt, gebakken en op andere manieren bewerkt.
Er wordt wel hard gewerkt aan het eetbaar maken van gras (zie eerste bron).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er waren wel mensen die gras konden eten en verteren (P. boisei), maar dat vraagt weer anatomische aanpassingen, grote kauwspieren, zeer grote sterke kiezen en een grote dikke darm en blinde darm. Op zich is het dus geen onmogelijke zaak, maar zelfs menssoorten voor onze soort maakten al vuur en gebruikten werktuigen, zodat een grasdieet niet zo nodig meer was, we zijn waarschijnlijk al zo ver gespecialiseerd met een zo sterk gereduceerd gebit dat we niet meer terug kunnen naar een grasdieet

Toegevoegd na 1 minuut:
Het meeste gras wordt onvoldoende gekauwd en daarom zullen enzymen in de darm de inhoud niet kunnen bereiken. Een groot gedeelte zal dus weer via de feces het lichaam verlaten.