Mag ik bloed doneren als mijn moeder een melanoom heeft gehad?

Ik ben 19 en wil bloed gaan geven. Mijn moeder heeft 20 jaar geleden een melanoom gehad en mag dus zelf geen bloed geven. Mag ik dat wel? Er is een kans dat ik verhoogde erfelijke aanleg heb voor een melanoom. Ik hou het wel in de gaten (jaarlijks controle bij de dermatoloog).

Ik ben ook maar 51 kilo, maakt dat uit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Zeker mag dat.

Je kunt hier de online test doen of je geschikt bent als bloeddonor.
http://www.sanquin.nl/

Dat vervangt niet de testen en vragenlijst die je krijgt als je de eerste keer gaat.
Dan wordt er ook met je gesproken door een dokter.

Ook jouw gewicht zegt niks.
Dat hangt toch ook af van je lengte!
Toen ik de eerste keer ging, was ik 50 kg.......maar ik ben heel klein.
Toen was mijn ijzergehalte iets te laag en mocht ik geen bloed geven.
De keer daarna was dat goed en mocht dat wel.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dus voor de duidelijkheid: Als jij echt ondergewicht hebt,
dan mag je geen bloed geven.

En over dat melanoom en de erfelijke aanleg kunnen wij niets zeggen omdat er ontzettend veel verschillende melanomen zijn, die ook nog eens in allerlei stadia kunnen voorkomen.
Dus als je ze niet hebt, zal er geen bezwaar tegen je bloed zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om bloeddonor te worden moet je toch eerst gekeurd worden. Er worden dan een paar buisjes bloed afgenomen voor onderzoek. Hierna krijg je te horen of je bloed mag geven of niet, maar in principe zou jij bloed mogen geven.
jc54