heeft de locatie van spataderen ook een betekenis?

Ik heb erg last van spataderen... Zit in de familie, mijn moeder zit er vol mee met haar 55 jaar en ik, op mn 29e, begin haar hard achterna te gaan... Ik heb alleen de spataderen niet op de gangbare plekken, zo heb ik niets op mijn bovenbenen en maar eentje op mn kuit maar bovenop mn enkels en aan de binnenkant onder het enkelbot zit het er vol mee... Op zich heb ik er, buiten dat het lelijk is, weinig last van, alleen als ik na een lange wandelin of bij warm weer ga zitten dan heb ik erg last van vocht. volgens de huisarts zijn steunkousen, mijn voeten zijn bijna altijd lekker warm en ook is de hartslag of iets goed te voelen. Tegelijkertijd raad hij me steunkousen af gezien mn leeftijd. Nu vroeg ik me af of de locatie van de spataderen iets zegt en of ik zodoende iets kan doen om nieuwe te voorkomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
** zijn steunkousen de enige oplossing naast operatief verwijderen wat zinloos is bij zoveel aanleg... (ik had mn zin niet afgemaakt)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Bestrijden van spataderen:
Kleine spataderen: scleroseren is wegspuiten met een vloeistof; lasertherapie.

Grote spataderen: operatief via een snee in de lies; mieuwe methode is wegspuiten genoemd echo-sclerocompressie.

Voorkomen van spataderen
Voorkom langdurig staan of stilzitten.

Heb je een staand beroep, ga dan toch regelmatig even zitten.

Heb je een zittend beroep ga dan regelmatig even lopen en als dit mogelijk is, leg je benen even hoog.
Ook voldoende lichaamsbeweging is ontzettend belangrijk.

Het voorkomen van overgewicht of zo nodig proberen af te vallen.

Tijdens de zwangerschap elastische kousen te dragen (juist al in de beginfase);

Geen knellende kleding dragen.

Koud douchen houd de bloedvaten elastisch.

Leg overdag je benen af en toe omhoog. Dit ontlast de aderen.

Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spataders (proberen) te voorkomen:

Houd je benen uit de zon. Zonnebaden is geen goed idee wanneer je last hebt van aderspatten. De rechtstreekse warmte van de zon zorgt immers voor een extra uitzetting van de aders in je benen.

Om dezelfde reden is een sauna of een Turks bad geen goed idee.

Ook het ontharen van de benen met warme was is af te raden.

Koude douches van de benen zijn bij warm weer evenmin aangeraden. De aders trekken er wel door samen, maar zetten in een reactie nadien vaak extra uit.

Blijf niet te lang aan een stuk zitten of rechtstaan. Indien u een zittend beroep hebt, moet u geregeld, minstens om de 20 minuten zeg maar, even opstaan en rondwandelen. Hebt u een staand beroep, ga dan af en toe even zitten.

Af en toe even gaan liggen, bv. bij een middagdutje, kan helpen. Leg de benen daarbij liefst wat hoger dan het hart.

Zeul niet met zware lasten. Bij een zware hefinspanning worden de aders in de benen extra onder druk gezet, waardoor ze verder kunnen uitzetten.

Ik denk niet dat de locatie van spataders een betekenis heeft.