mag een ziekenhuis een gemiste afspraak in rekening te brengen?

kreeg 3 rekeningen omdat ik door de scan ben geweest.samen precies 450euro het bedrag van mijn eigen risico.
vermoedelijk 1afspraak 2x in rekening gebracht omdat de afspraak naar oude adres was gestuurd...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

In sommige omstandigheden mogen ze dat inderdaad.
Als u een afspraak gemaakt heeft en u komt niet opdagen, zonder de afspraak af te zeggen, of als u te laat bent met afzeggen, dan zullen ze de afspraak gewoon in rekening brengen. Over het algemeen (in ieder geval hier in de regio) moet een afspraak uiterlijk een dag van tevoren afgezegd of verplaatst zijn. Als de afspraak op tijd is afgezegd mogen ze het natuurlijk niet in rekening brengen.

Op zich is dit ook wel te begrijpen. Als u een afspraak heeft dan betekent dat dat er een specialist zit te wachten. Als het gaat om een scan, dan is er ook verpleegkundig personeel dat op u wacht en de scan apparatuur is gereserveerd voor u, de ruimtes zijn gereserveerd. Dit kost het ziekenhuis allemaal geld en die kosten worden dan in rekening gebracht.
Of dit vergoed wordt weet ik niet, maar ik betwijfel het.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je gaat niet in op de verhuizing...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh, je hebt gelijk, waarschijnlijk die laatste opmerking over het hoofd gezien.
Op zich blijft mijn verhaal hierboven wel juist. Nu is het natuurlijk zo, dat ze een enkele afspraak niet twee keer in rekening mogen brengen; of die afspraak nou gemist is of niet. Dan klinkt het voor mij meer als een administratief foutje. De administratie is grotendeels mensenwerk en een tussentijdse verhuizing kan voor verwarring zorgen. Dat moet toch simpel te corrigeren zijn met een telefoontje. Het is overigens de verantwoordelijkheid van de patiënt om te zorgen dat dit soort gegevens correct bekend zijn bij het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar hoe weet je zeker dat als jij 's ochtends komt zeggen bij de receptie/administratie dat je verhuisd bent en je gaat daarna naar een arts die vervolgens via het systeem jou laat uitnodigen voor een scan dat het dan goed zit met die verhuizing doorvoeren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag verwachten, dat de baliemedewerkers je gegevens meteen even aanpassen als je dit komt melden. Met de huidige systemen mag je verwachten dat de gegevens dan meteen overal aangepast worden. Op het moment dat je dan bij de dokter zit zouden de gegevens dus aangepast moeten zijn.
Zoals ik al zei, blijft dit voor een deel ook mensen werk. Het is (althans voor mij) goed voor te stellen, dat het veranderen van de gegevens wat vertraging op liep. Ook is het mogelijk, dat de gegevens bij de specialist pas op een later tijdstip aangepast worden. Of dat ook echt zo is, is voor mij uiteraard niet te zeggen.
Daarom is het altijd verstandig om bij de specialist ook na te gaan of de adresgegevens kloppen; zeker als deze kort daarvoor veranderd zijn.
Voor het ziekenhuispersoneel is het vaak niet te bolwerken om al dit soort veranderingen te controleren; vandaar dat het de verantwoordelijkheid van de patiënt zelf is om deze gegevens up-to-date te houden.
Anderzijds is het natuurlijk ook niet verkeerd als de arts zelf even nagaat of dit nog klopt, maar dat terzijde. Maar goed, voor ons is het speculeren of het echt zo gelopen is. Als er inderdaad een afspraak niet is door gegaan doordat de uitnodiging naar een verkeerd adres is verstuurd, dan zou mijn advies zijn om dat gewoon even aan het ziekenhuis uit te leggen. Over het algemeen wordt door coulant mee omgegaan. Goeie kans dus, dat de rekening dan vrijgescholden wordt. (Al ben ik natuurlijk niet degene die dat uitmaakt.)

Andere antwoorden (1)

Een ziekenhuis mag zeker dit in rekening brengen, dit staat vaak ook vermeld op hun website. Bij de bron heb ik een voorbeeld. Dit heet een wegblijftarief.
Deze word ook niet vergoed door de zorgverzekering.