Hoe groot is het verschil in lichaamstemperatuur tussen dag en nacht?

Toelichting: ik probeer zwanger te raken en meet mijn temperatuur elke ochtend op. Vanmorgen was deze 36,4 en vanmiddag 37,4. Nu ben ik nieuwsgierig hoe groot het verschil normaal gesproken is?

Dit is overigens geen vraag of ik nu zwanger kan zijn, het is puur uit nieuwsgierigheid.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.4K

Het beste antwoord

Bij de mens is de 'normale' lichaamstemperatuur ca. 37 °C. Hierin bestaat een niet te verwaarlozen dagelijkse variatie tussen 35,5 à 36 °C vroeg in de morgen (03-05 uur) en 37,5 °C laat in de middag (15-17 uur), bij een normaal werkende biologische klok. Per persoon kan hier ook enig verschil in bestaan.

Bij vrouwen is bovendien het tijdstip in de menstruatiecyclus en een eventuele zwangerschap van invloed. Zo zal een snelle verhoging van 0,2 tot 0,5 °C wijzen op het ten einde lopen van de vruchtbare fase van de menstruele cyclus.

Toegevoegd na 29 minuten:
Deze stijging treedt op na de eisprong en blijft aanhouden tot aan de volgende menstruatie. Wanneer de menstruatie op gang komt daalt de temperatuur weer.
Bij een zwangerschap vindt er geen menstruatie plaats. De lichaamstemperatuur blijft dan 0.2 tot 0.6 graden hoger. Dit blijft de gehele zwangerschap door zo. Pas na de bevalling zakt de lichaamstemperatuur weer naar het oude niveau. Op deze manier is een vroege zwangerschap al te herkennen aan de hoger blijvende temperatuur.