Waarom krijg ik hoofdpijn van Appels?

Het klinkt misschien raar maar ik krijg hoofdpijn van appels. Vroeger had ik dit ook al maar me moeder zag het vaak als een smoesje om geen fruit hoeven te eten. Maar nu ik ouder ben merk ik dat ik weer een lichte hoofdpijn krijg bij appels eten. (Hoe) kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
is dit bij elke appel? want er zijn veel verschillende soorten met smaken en dergelijke.
sommige mensen zijn allergisch voor een bepaalde soort appel, maar niet voor een andere.
Heb je dit ook bij ander fruit of eten?

Antwoorden (1)

Als het gaat om appel met een rode schil, dan kunnen die door de kleur hoofdpijn veroorzaken. Die rode kleur ontstaat door anthocyanen. De biologische functie van deze kleurstoffen is de plant bescherming tegen zonlicht te bieden (als stoffen fel kleuren betekent dit dat ze veel licht vangen) en ook als anti-oxidant ter bescherming van allerhande oxidatieprocessen in de plant die schade aan kunnen richten.

De oplossing is dan natuurlijk dat je alleen appels met een gele of groene schil gaat eten.

Toegevoegd na 50 minuten:
In groene appels (zoals de Granny Smith) zit veel quercetine, een zeer sterke antioxidant. Volgens http://www.kanker.be/voedingssupplementen/quercetine kan quercetine hoofdpijn en maagklachten geven.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan maak ik het nog wat lastiger want het gaat om een groene appel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou eens een dokter raadplegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet echt ernstig dus ik denk dat een dokter overbodig is. Ik eet gewoon appels (vooral groene) maar soms krijg ik er een irritante hoofdpijn van. Het is niet ernstig maar wel aanwezig. Ik was benieuwd of dit te verklaren was dus poste ik me vraag op goeievraag.nl
Amadea
10 jaar geleden
Probeer anders een keer of het uitmaakt als je de appel schilt. En anders dus geen groene appels meer, maar alleen rode of gele!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zal het proberen! Bedankt voor jullie advies en ik zal morgen een geschilde appel proberen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Net een geschilde groene appel gegeten en de hoofdpijn komt weer terug! Helaas...