Mijn huisarts heeft mij verteld dat ik 'gevoelig bindweefsel' heb. Wat houd dit in?

Ik kan hier nauwelijks info over vinden op internet. Het houd voor mij concreet in dat ik vooral bij (lichte) aanraking van mijn heupen ( en maaggebied) al tegen het plafond zit. Het lijkt alleen plaatselijk te zijn want bij bijv knijpen in mijn armen heb ik niet echt het idee meer pijn te ervaren.

7.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag, heb je ooit in die buurt een operatie gehad?
loginabcde
12 jaar geleden
Nee ben nog nooit geopereerd ook geen overgevoeligheid of allergieën met eten ed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, ik zou bijna zeggen jammer want dan had ik wel een antwoord voor jou.
Sorry, ik zou het niet weten.
Ik hoop dat je een goed antwoord krijgt van iemand.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft de huisarts al testen gedaan bloed,urine? Evt doorverwezen naar de reumatoloog om andere dingen uit te sluiten ? Met foto's. Ik heb zelf Fibromyalgie, en heb ook helse pijnen. Maar ook heel veel symptomen.Hoofdpijn, pijnlijke menstruatie etc.etc. Check het even op internet.
En Huisartsen draaien vaak om dingen heen. Omdat ze het zelf ook niet weten , onverklaarbare pijnen. En ieder mens is verschillend en ervaar pijn op een andere manier. Succes en Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet idd een beetje pittig zijn,

Het beste antwoord

Zoals Kees zegt, je huisarts bedoelt hoogstwaarschijnlijk het onderhuids bindweefsel. Bindweefsel zit namelijk overal, in botten, spieren, kraakbeen, kapsels, banden, holle organen, huid, vaten, etc. In allerlei verschillende samenstellingen, verhoudingen van typen bindweefsel, en met diverse functies.

Wanneer aanraking pijnlijk is en de arts heeft het idee dat het vooral het bindweefsel is dat pijn doet, zal het gaan over het onderhuidse bindweefsel, of eventueel het bindweefsel in de huid. Wat het inhoudt, is niet te zeggen. Het is ook niet een diagnose, maar een constatering. Je huisarts stelt dus vast dat bij een bepaalde druk of aanraking jij pijn ervaart in of van je onderhuids bindweefsel, maar zal misschien niet weten wat hier de oorzaak van is. Tenzij er een bekende onderliggende ziekte is van het bindweefsel, en je arts heeft aangegeven dat dit de reden is dat jouw bindweefsel extra gevoelig is. Maar er is dus geen antwoord te geven op de vraag wat dit inhoudt, omdat de benaming "gevoelig bindweefsel" ongeveer net zoveel zegt als "zere spieren" of "een dikke enkel". Dat zegt niets over de oorzaak, het is puur een constatering.

Zoals gezegd kunnen er wel onderliggende aandoeningen zijn van het bindweefsel, en kunnen er in het bindweefsel ook ontstekingen of verhardingen ontstaan. Dan zit je vooral in de hoek van de reumatische aandoeningen, dus ik zou me kunnen voorstellen dat wanneer dit bij jou een langdurig en erg hinderlijk probleem is, een reumatoloog misschien nog een ander licht op je klachten zou kunnen schijnen.

Aanrakingspijn kan trouwens diverse oorzaken hebben, bepaalde soorten zenuwpijn gaan hiermee samen. Dit heeft echter niet zozeer met het bindweefsel te maken, dus zo te horen heeft je huisarts in elk geval niet de indruk dat dit een rol zou spelen in je klachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met 'bindweefsel' wordt in dit geval het onderhuidse bindweefsel bedoeld. In dat weefsel bevinden zich wel zenuwen maar normaal is het niet extra gevoelig. Je kunt er bijvoorbeeld vrij pijnloos insuline en medicijnen in injecteren. Ik kan me echter voorstellen dat bepaalde ontstekingsprocessen de gevoeligheid kunnen vergroten. Er bestaat bijvoorbeeld zoiets als weke-delenreuma. Wat het bij precies zou kunnen zijn kun je het beste toch aan de huisarts vragen, die hoogstwaarschijnlijk meer details over jouw gezondheid in het medisch dossier heeft staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze klachten lijken op fibromyalgie,dat moet je nog
eens aan de dokter vragen.Op internet kan je hier ook
alles over vinden,kijk dan eens of je klachten overeen
komen.